Der er over 9.900 døgnbutikker i Taiwan fordelt mellem fire kæder. Med et indbyggertal på 23 millioner svarer det til én butik pr. 2.300 indbyggere. Markedet omsætter årligt for 49 milliarder kroner, og døgnbutikkerne tiltrækker hver dag nye kunder ved hele tiden at udvide produktsortimentet. Det nyeste påfund er, at indrette butikkerne, så kunderne kan sidde ned og spise de købte færdigretter.
I Taiwan spiser 87 procent af befolkningen ude mindst én gang om dagen, og tallet er stigende. Døgnbutikkerne vinder indpas som konkurrenter til de lokale cafeer og restauranter, og salget af færdiglavede måltider i døgnbutikker har haft en årlig vækst på 20 procent de seneste år.
Butikkerne søger hele tiden nye varer for at komme forbrugerenes voksende efterspørgsel i møde. Med danske produkters ry for høj kvalitet og sikkerhed har danske virksomheder gode muligheder for at få deres varer på hylderne i butikkerne, med eget produkt eller som private label løsning.
Hør mere om mulighederne ved Sune Kjeldsen, Handelskontoret i Taipei, på tlf.: +886-2-27182102 ext 14, E-mail:
sunkje@um.dk