23948sdkhjf

Har du tjek på dine fødevarers data og overholder du reglerne?

Nye regler for mærkning af fødevarer træder i kraft til december 2014, og allerede nu har Dansk Erhverv og GS1 sat fokus på, hvordan virksomheder effektivt og sikkert kan overholde de nye regler ved at systematisere deres varers stamdata.
Der stilles i dag større og større krav fra både lovgivning og forbrugere til mærkning og sporing af produkter. Det stiller øgede krav til omfanget af data, der skal være styr på, og håndteringen af data.

Ud over, at virksomhederne skal have styr på reglerne, skal reglerne også håndteres i praksis - fra producent over selve produktet, mellemhandlere, grossister og detailled. Det er også vigtigt at sikre, at de rigtige informationer fremgår af internettet, når produkterne nu også sælges via nettet.

Korrekte produktstamdata i hele forsyningskæden fra producent helt ud til butikshylderne spiller en større og større rolle. Det er utrolig vigtigt, at det er de korrekte stamdata, der går igen i alle led i forsyningskæden, og at det er de korrekte data, der bliver sendt videre. Det kræver, at der er et system, der kan håndtere og rumme korrekte stamdata. Ud over de basale oplysninger om varen, som for eksempel colli, stilles der flere og flere krav i lovgivningen til mærkning om ingredienser, indholdsstoffer, sundhedsaspekter, miljøaspekter, oprindelse og produktionsforhold. Det stiller igen øgede krav til virksomhedernes håndtering af produktstamdata.

Har du styr på lovgivningen?
Første skridt er at have styr på lovgivningen. Der er i Fødevarestyrelsen i øjeblikket fokus på implementeringen af de nye EU-mærkningsregler. På et seminar i Dansk Erhverv opridsede souschef Pernille Lundquist Madsen, Fødevarestyrelsen, den nye forordning. Den har ganske vist været der i nogle år, men der mangler fortsat en række fortolkninger af en del af de nye bestemmelser. Det lægger et pres på virksomhederne, som meget snart skal overholde reglerne - og lige nu ligger presset også på EU og fødevaremyndighederne, som skal enes om nogle fælles fortolkninger.

Ifølge Pernille Lundquist Madsen er fælles regler ultimativt en fordel for leverandører, fordi de i højere grad vil opleve, at der er ens krav til mærkningen i hele EU.

Stigende e-handel stiller nye informationskrav
Stigende handel via online medier er en anden stor motivationsfaktor for producenter til at gøre produktinformationer tilgængelige, som det også blev fremhævet på seminaret af Pierre Lundh fra GS1 i Sverige.

Den voksende online handel sætter nye krav til produktdata. De informationer, der følger en vare fra grossisten om for eksempel colli, er ikke relevante for en netbutik, der har behov for forbrugerenheder, indhold og ikke mindst lovgivningsmæssige krav om information om for eksempel allergene stoffer.

Ifølge sortimentschef Ina Dabelsteen, SuperBest Online A/S, oplever virksomheden et stigende krav fra sine kunder om informationer om de varer, de ønsker at købe. Men det tager lang tid at indsamle data fra alle leverandørerne, indtaste dem, tjekke osv. Leverandørerne bruger også meget tid på at levere informationerne og indtaste data. Dataindsamlingen er en proces, som i SuperBest indtil nu har foregået manuelt. For at spare tid og minimere fejl har virksomheden derfor brug for et system, der kan effektivisere og kvalitetssikre produktdata.

Indkøbslister baseret på madopskrifter
Detailhandlen i Sverige benytter GS1-løsningen Validoo til at udveksle og kvalitetssikre data. I Danmark findes det tilsvarende system, DADAS, til at opsamle data. Det er udviklet af GS1 med det formål effektivt at håndtere og vedligeholde de varestamdata, der er behov for gennem hele forsyningskæden. Med tilstrækkelige varedata kan detailhandelsvirksomheder som SuperBest give deres kunder mulighed for at søge på vareinformationer og tilbyde nye produkter som for eksempel indkøbslister baseret på madopskrifter.

Behov for et fælles datasystem
Jette Krarup, Nordic Regulatory Affairs Manager i Nestlé, fokuserede på, at det handler om at give forbrugerne de informationer, som de efterspørger. For en stor producent som Nestlé, der håndterer mere end 1.000 produkter bare på det danske marked, er det en stor opgave at holde alle produktinformationer opdaterede og korrekte. Det er samtidig en lang og dyr proces at udarbejde ny mærkning og emballage, og det kræver god forberedelse. Som producent er det imidlertid vigtigt for at kunne opdatere og vedligeholde varestamdata nemt og effektivt.

Nestlé opfordrer derfor til, at man i Danmark finder frem til ét fælles system til at håndtere varestamdata, som man gør i andre nordiske lande som for eksempel Sverige. Det vil være en stor hjælp for såvel producenter og leverandører som detailleddet.

Sådan kan GS1 bruges til at overholde loven
Fast-Moving Consumer Goods-Manager Morten Buch præsenterede GS1 Denmarks service til centraliseret udveksling af varestamdata. DADAS er et værktøj, som er let at bruge, giver struktur til virksomhedens data og processer, og som er effektivt. GS1 ønsker at samarbejde med branchen om at udvikle og opnå en optimal effekt af anvendelsen af DADAS.

Kilde: Dansk Erhverv

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094