23948sdkhjf

De spiser vestligt i Østen

Traditionelle retter med ris og nudler går stadig som varmt brød, men Malaysiske forbrugere efterspørger ligeledes vestlige fødevareprodukter.
Globale trends og ændringer i arbejdsmønstre, indkomst- og uddannelsesniveau betyder, at de malaysiske forbrugere i stigende grad efterspørger sunde og økologiske højkvalitetsfødevarer, når indkøbskurven skal fyldes op. Derfor er vestlige produkter populære hos fødevareindustrien og forbrugerne i Malaysia.

Malaysia har et veludviklet foodservice- og detailhandelsmarked med mange ekspanderende internationale kæder. Dagligvareindkøb sker i stigende grad i supermarkeder. De seneste fem år er antallet af supermarkeder steget med 70 procent, og markedet for dagligvarer forventes at nå 125 milliarder kroner i 2015.

Stort potentiale for dansk eksport
Den danske ambassade i Malaysia vurderer, at der især er stort potentiale for danske virksomheder inden for eksport af brød, kiks og kager, forarbejdede kødprodukter, chokolade, mejeriprodukter, forarbejdede fiskeprodukter og helseprodukter.

Salg til det malaysiske marked kan ske gennem én af de mange distributører med nationale logistiknetværk og salgsorganisationer. Danske virksomheder kan hente vejledning hos den danske ambassade i Kuala Lumpur, der har et vidtgående netværk af fødevareimportører, -distributører og –handelshuse.

For yderligere information, kontakt da Joakim Larsen ved Den danske ambassade i Kuala Lumpur, Tlf.: +60 12 6880 744, E-mail: joalar@um.dk

Kilde: Eksportrådet

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094