Kampen for at bevare den folkekære lakridspibe var et af de helt store omdrejningspunkter i 2013. Nu kan danskerne se frem til en helt ny pibe på markedet, der lanceres af Malaco i forlængelse af den folkelige hyldest, der udspillede sig i det forgangne år.
- Danskernes kærlighed til lakridspiben stod for alvor klart i forlængelse af protesterne i 2013. Derfor synes vi også, at 2014 er året, hvor danskerne skal have en ny pibe som tak for støtten, siger marketingchef i Cloetta, Heidi Teschemacher.
EU fremsatte d. 10. juli 2013 forslaget om et forbud mod tobakslignende slik, hvilket indbefattede at lakridspiben ville blive taget af markedet. En sag, der i den grad fik danskerne op på mærkerne. Med over 120.000 likes fordelt på adskillige ”Bevar lakridspiben”-sider på Facebook var danskernes holdning tydelig: Lakridspiben er et ikonisk og højtelsket stykke slik, og EU kunne lige vove på at tage den af hylderne.
Med Flemming Østergaard, Saseline og Joachim Boldsen i spidsen agerede lakridspiben også hovedperson i den landsdækkende indsamlingskampagne ”Gi’ piben en anden lyd”, der indsamlede over 35.000 kr. til Danske Hospitalsklovne.
- Vi oplevede hvor populær lakridspiben egentlig er. Og derfor rører vi heller ikke ved den klassiske lakridspibe, men præsenterer en ny, havsaltet model, som vi håber vil falde i danskernes smag, siger Heidi Teschemacher.
Den nye pibe er i butikkerne fra uge 2 og forhandles både stykvis og i æsker à 8 stk. piber. Den nye havsaltet version har gult krymmel, hvor den originale fortsat har pink krymmel.