23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Food Supply
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Kun få sælger fødevarer på nettet

Der er for få spillere på markedet for onlinehandel med fødevarer, vurderer FDIH.

Ifølge Retail Institute Scandinavia var onlinesalget af fødevarer sidste år på 500-600 mio. kr., mens der bliver solgt dagligvarer herhjemme for

mere end 100 mia. kr. Aktørerne er for tilbageholdende, vurderer man hos brancheorganisationen Foreningen for Dansk Internethandel, FDIH. Det skriver JyllandsPosten i dag.

- Der er for mange butikker herhjemme. Alligevel åbner kæderne flere og flere, fordi de tænker alt for traditionelt. Men presset vil komme fra

forbrugerne, og når man har fundet den rigtige model, vil alle med på vognen, siger adm. direktør i FDIH, Annette Falberg til JP.

Indtil videre har branchens største aktører været meget tilbageholdende med at satse på nethandel med mad- og kolonialvarer. Det er endnu for svært at gøre forretningen profitabel. Coops satsning med Irma.dk er stadig en underskudsforretning, mens Dagrofa melder om en OK forretning med onlinesalg i Superbest, men her er udvalget fortsat meget begrænset.

Detailhandelseksperten Flemming Birch fra konsulentvirksomheden Birch & Birch forstår godt kæderne.

- Det er en stor beslutning, og de skal være sikre på, at det er rentabelt, før de investerer mange penge. Der er for mange butikker i Danmark, og hvis der flyttes salg til nettet, så er man nødt til at skære ned på antallet af fysiske salgssteder, siger Flemming

Birch til avisen

BREAKING
{{ article.headline }}
0.077