Hvad siger du til en gin med agurk i stedet for tonic? Det spørger drikkevaregrossisten Hansen & Co, som nu vil koble danske diskoteker på en britisk agurketrend og starter importen af en særlig, ny agurkesodavand, Qcumber, som snart skal lande bag bardiskene og i visse supermarkeder.
- Det er sådan en sodavand, som man skal smage, før man tror på dem. Den smager som at bide i en agurk, men når der så tilsættes sukker og bobler, så bliver det et specielt og underligt miks, siger Jesper P. Damborg, som er marketingkoordinator hos drikkevaregrossisten Hansen & Co, til Food Supply.
Qcumber blev lanceret i England i 2012, hvor den “er et symbol på engelsk sommer”, som Jesper P. Damborg kalder det. Briterne spiser nemlig masser af agurk.
Der er to trends, som får Hansen & Co til at tro på produktet. Der er stigende interesse for gin på spiritusmarkedet og særligt specialgin fra mindre, destillerier som danske Geranium. Agurkesodavanden er i Storbritannien særligt forbundet med gin. En anden trend er agurkestykker i cocktails, nævner Jesper P. Damborg.
Responsen fra barerne har også været god, fortæller Jesper P. Damborg. Sodavanden er blevet rost for at kunne give agurkesmagen til den gin- og agurkebaserede cocktailklassiker The Madison Parksider, som tiderne ellers har gjort til en obskur sag fra glemte opskriftbøger.
Foruden barer, så er den på vej til Irma-butikker, men først og fremmest forventer Jesper P. Damborg, at det er i restaurationer, at den skal gå sin sejrsgang.
- Vi forventer, at det bliver et godt produkt til Horeca-segmentet. Det er derude, vi kan skabe interessen og få fat i forbrugerne.
I første omgang importeres de fra Storbritannien med engelsk etiket, men Hansen & Co forventer, at den bliver importeret i så store mængder, at en dansk etiket meget snart kommer på tale.