DI: Kina sætter fokus på helseprodukter
I mange kinesiske storbyer har den disponible indkomst nået et niveau, hvor man kan tillade sig at gå op i sundhed. Markedet for sunde fødevarer og kosttilskud nåede i 2013 en værdi på 600 milliarder Yuan. I 2015 ventes det tal at ramme 1 billion.
- Den kinesiske tradition for naturlig medicin betyder, at forbrugerne gerne benytter sig af flere forskellige slags kosttilskud, for at holde kroppen i balance. Det faktum, at kinesiske producenter har ødelagt deres eget omdømme, og kineserne betragter præventive midler som en form for sundhedsforsikring, gør markedet yderst tiltalende for danske virksomheder indenfor denne branche, siger Glen Mikkelsen, Managing Director for Dansk Industri i Kina, DI-Asia Base.
Stoler ikke på kinesiske brands
Kinesiske udviklere af kosttilskud og medicin har ofte narret forbrugerne via falske marketingskampagner og været involveret i sikkerhedsskandaler. Forbrugerne foretrækker derfor udenlandske producenter, da disse ofte er mere sikre. Når kineserne vælger produkt, hedder prioriteterne således: Sikkerhed, efterfulgt af kvalitet, og dernæst brand.
Især produkter der styrker immunforsvaret, er næringsrige, forbedrer hukommelse, eller reducerer blod-lipider er populære i Kina.
Baggrund
Det er blandt andet Kinas ofte omtalte problemer, især fødevareskandaler og forurening, der har medført et anseeligt fokus på personlig helse. Givet kinesisk tradition og kultur er dette fokus ofte præventivt: Man søger at holde sin krop i harmoni, og tager gerne kosttilskud for at bidrage til denne.
I Kinas seneste femårs-plan har Kommunistpartiet valgt, at den biomedicinske industri skal udvikles betydeligt. Når en industri bliver nævnt eksplicit i en femårs-plan, kan man oftest stole på det – og biomedicin inkluderer eksempelvis vacciner og kinesisk medicin.
Slutteligt er mange sygdomme i Kina ikke anerkendt, hvorfor det er op til folk selv at håndtere disse.
Læs originalartikel: Kinesernes forbrug af præventiv medicin stiger kraftigt