23948sdkhjf

Ja tak til kaffebar, men nej tak til kaffen

Der skal ikke bønner i koppen, når unge går på kaffebar. Teenagere går nemlig ikke på kaffebar for kaffens skyld – de bliver tiltrukket af noget ganske andet.
Faktaboks
Kender du de unges førstevalg?
• Baressos originale Iceblend er brygget på kaffe, isterninger og chokolade eller vanilje.
• Hvert år lancerer Baresso nye varianter. De mest populære overlever og bliver ofte gæsternes favoritter.
• 1. maj lancerede Baresso sommerens nye Iceblend, som er uden kaffe. Den hedder 'Rosa', som betyder lyserød på italiensk. Den smager nemlig af hindbær.
Når baristaen spørger, hvad gæsten ønsker, regner hun ikke med, at svaret er kaffe, når et ungt menneske står på den anden side af baren. Teenagere beder nemlig sjældent om den sorte bønne. Alligevel er de trofaste gæster på landets kaffebarer.

- Det handler om socialt nærvær og om at tage et hurtigt break fra hverdagen, som vi kender det fra den sydeuropæiske siesta-kultur, mere end det handler om kaffen for de unge, siger lektor Johannes Andersen, som forsker i dansk ungdomskultur på Aalborg Universitet.

Vænner sig til smagen
Hos Baresso Coffee genkender kommerciel direktør Anders Wall beskrivelsen af, at den unge kundegruppe ikke besøger kædens kaffebarer for den gode kaffes skyld. Mange teenagere foretrækker i stedet én af de forskellige kaffefrie varianter på drikkekortet. Med alderen kommer der dog flere og flere bønner i koppen i takt med, at de unge gradvist vænner sig til kaffesmagen.

– Vi forsøger at favne bredt med vores drikke, så vi har et match til alle smagsløg, og vi går meget op i produktudvikling og innovation. Hver sommer lancerer vi en Iceblend med en helt ny smag, der er oppe i tiden. Den kolde drik er nemlig en af de mest populære blandt de unge – og flere af vores kvindelige gæster, tilføjer Anders Wall.

Flydende kvalitet
Men hvorfor gå på kaffebar for at sige nej tak til kaffe? Svaret er ifølge Johannes Andersen, at de unge demonstrerer en tro på kvalitet ved at købe drikkevarer på en kaffebar i stedet for at snuppe en sodavand på hylden i en kiosk.

- Kaffe fra en kaffebar bliver betragtet som noget særligt – et symbol på kvalitet. Så uanset hvad, man har i koppen, viser man, at man går efter kvalitet og et produkt, der ikke er masseproduceret. Jeg tror ikke, at man kan stable en kaffebar på benene, som bare er et rum med møbler. Der skal være en historie med kaffen, og den bliver man en del af, selv om man vælger et andet produkt, siger Johannes Andersen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109