23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Food Supply
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Fødevarespidser skal skabe danske fødevarejobs

En gruppe repræsentanter fra erhvervet, forskning og brancheorganisationer skal gøre dansk fødevareproduktion verdenskendt.

Dansk fødevareproduktion skal være verdenskendt for sin høje grad af bæredygtighed og ressourceeffektivitet, skriver Erhvervs- og Vækstministeriet i en pressemeddelelse

De globale vækstmuligheder på fødevareområdet skal veksles til vækst og arbejdspladser i Danmark. For at det kan ske, er det vigtigt, at udlandet kender til dansk fødevareproduktions styrker.

Erhvervs- og vækstministeren nedsætter derfor en gruppe med repræsentanter fra erhvervet, forskningen, brancheorganisationer og produktionsmedarbejdere, der sammen skal være med til at skabe en stærk fortælling om dansk fødevareproduktion. Målet er at skabe en slagkraftig markedsføring af Danmarks styrker blandt andet inden for bæredygtig og ressourceeffektiv produktion.

- Vi skal udnytte de globale eksportmuligheder på fødevareområdet til at skabe vækst og arbejdspladser i Danmark. En fælles fortælling for fødevareerhvervet skal bruges til at fortælle resten af verden om danske styrker inden for høj fødevarekvalitet, fødevaresikkerhed og ressourceeffektiv fødevareproduktion, siger erhvervs- og vækstminister Henrik Sass Larsen i en meddelelsen

Arlas direktør,Peder Tuborgh, er udpeget som formand for den nye gruppe.

- Det ligger mig meget på sinde at bringe de kvaliteter, dansk fødevareproduktion har at byde på, frem i lyset. Vi er en aktiv del af løsningen, på den udfordring verden står overfor med hensyn til at skaffe flere kvalitetsfødevarer på et bæredygtigt grundlag, udtaler gruppens formand og Arla-direktør Peder Tuborgh.

Gruppen holder sit første møde i august 2014 og forventes at overlevere fortællingen til regeringen i løbet af 2015.

Ud over formand Peer Tuborgh skal følgende medlemmer være med til at skabe fortællingen:

Mikael Thinghuus, Adm. direktør, Royal Greenland

Hanne Risgaard, Økologisk fødevareproducent, Skærtoft Mølle

Jørn Jespersen, Direktør, Dansk Miljøteknologi

Anne Villemoes, Kommunikationsdirektør, Danish Crown

Torben Ladegaard, Direktør, FOSS

Christel Thea Jørgensen, Vice President for Food and Feed Application Development, R&D, Novozymes

Trine Hahnemann, Kok/ejer, Hahnemanns Køkken

Søren Frandsen, Rådgiver for EU’s forskningsmidler, Aarhus Universitet

Lone Ryg Olsen, Direktør, Danish Food Cluster

Peer Sørensen, Tillidsrepræsentant, Odense Marcipan

Søren Gade, Adm. direktør, Landbrug & Fødevarer

Ole Linnet Juul, Branchedirektør, DI Fødevarer

Gruppen sekretariatsbetjenes under ledelse af markedsføringskonsortiet FOOD og i samarbejde med Madkulturen, hvilket finansieres med 2 millioner kroner årligt i 2014 og 2015.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.063|instance-web02