23948sdkhjf

Fra MD Foods til multinational mejerikoncern

Da svenske Arla fusionerede med den danske mejerivirksomhed MD Foods tilbage i 2000 blev det startskuddet til en række nye samarbejder på tværs af landegrænser. I dag har Arla ejere i 7 europæiske lande.
Fordelingen af Arlas andelshavere
Sverige: 3356
Danmark: 3156
Storbritannien: 2956
Tyskland: 2763
Belgien: 955
Luxembourg: 236
Holland: 52
Fra og med denne uge er Holland det syvende europæiske land, som Arla Foods har ejere i. Det er en realitet efter fusionen med EGM Walhorn, der ejes af i alt 795 mælkeproducenter - heraf 426 i Belgien, 317 i Tyskland og 52 i Holland.

Cirka 13.500 landmænd står i dag noteret som ejere af den multinationale mejerivirksomhed.

- Det er lykkedes os hele tiden at tiltrække nye ejere blandt landmændene og arbejde sammen på tværs af landegrænserne, fordi vi står samlet om én ting: at sikre vores fremtid og udviklingsmuligheder som mælkeproducenter. Som ejere af Arla Foods har vi en garanti for, at vores mælk, uanset hvilket land vi har hjemme i, forarbejdes til højkvalitetsprodukter, som sælges over hele verden. Og jo flere landmænd vi er, desto mere mælk producerer vi, og desto bedre bliver vi til sammen at tilbyde verden fantastiske mejeriprodukter, fortæller Åke Hantoft, andelshaver og formand for bestyrelsen i Arla Foods.

- Vores mælkeproducenter kan og vil gerne selv bestemme hastigheden, som har været høj i mange år. De ønsker at sikre, at den værdi, der skabes, føres tilbage til deres gårde og ind i virksomheden som en investering i vores fælles globale mejeriforretning. Og det gør vi sammen som et stort multinationalt team af mælkeproducenter og medarbejdere. Det er den tankegang, der har skabt den globale virksomhed, vi er i dag, supplerer Peder Tuborgh, CEO hos Arla Foods.

Med de nye ejere i folden forventer Arla, at mængden af indvejet mælk fra andelshaverne i 2014 vil udgøre omkring 11,4 mia. kg.

Fusion på fusion
Samarbejdet mellem mælkeproducenterne på tværs af landegrænserne tog for alvor fart tilbage i 2000, da det svenske andelsmejeri Arla fusionerede med den danske mejerivirksomhed MD Foods.

I 2011 fusionerede Arla Foods med Hansa Milch i Tyskland, og i 2012 kom turen til Milch-Union Hocheifel (MUH) i Tyskland og Milk Link i Storbritannien. I 2013 sluttede andelshaverne fra britiske AMCo sig så til Arla Foods.

I 2013 solgte Arla Foods på globalt plan mejeriprodukter til en værdi af i alt 73,6 mia. kroner. Kernemarkederne er Storbritannien, Sverige, Tyskland, Danmark, Finland og Holland.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.236