Arla på opkøb
Arla giver et ikke-bindende bud på aktiemajoriteten i det børsnoterede Arab Dairy Products Company, som har hovedsæde tæt på Kairo i Ægypten.
- Vores bud er ikke bindende, men bliver nu officielt, fordi Arab Dairy er børsnoteret. Selskabet ser ud til at passe godt til vores ambitioner i Egypten, og nu skal vi ned i detaljerne, før vi beslutter et egentligt køb, siger Rasmus Malmbak Kjeldsen, som er ansvarlig for Arlas forretning i Mellemøsten og Afrika.
Det interessante ved Arab Dairy er, ifølge Arla, at selskabet har en stærk position i både detail og food service, hvilket passer godt med Arlas fokus på netop disse salgskanaler. Købet kan give Arla en placering blandt de fem-seks største mejeriaktører i Egypten og en markedsandel på 13-15 procent i ostekategorierne.
- Arab Dairy’s lokale produktion er baseret på rekombinering, hvor mælkepulver tilsættes vand og herefter forarbejdes til ost. Cirka 80 procent af mælkepulveret er importeret til Egypten. Så der er potentiale for at anvende ejermælk i værdiforædlede produkter, som vi kan afsætte på et marked i vækst, fortæller Rasmus Malmbak Kjeldsen.
Om Arab Dairy:
• Omsætning: 508 millioner kr. i 2013
• Salgsvolumen: 43.000 tons mejeriprodukter i 2013
• Nummer et-fire positioner i flere af de store kategorier, primært feta-lignende ost, smelteost og gul ost
• Største varemærke: Panda
• Otte distributionscentre og 125 distributionsbiler, der dækker hele landet
• Produktionskapacitet på 80.000 tons på nyere anlæg 50 km uden for Cairo - med jord til en eventuel udvidelse
• Omsætning: 508 millioner kr. i 2013
• Salgsvolumen: 43.000 tons mejeriprodukter i 2013
• Nummer et-fire positioner i flere af de store kategorier, primært feta-lignende ost, smelteost og gul ost
• Største varemærke: Panda
• Otte distributionscentre og 125 distributionsbiler, der dækker hele landet
• Produktionskapacitet på 80.000 tons på nyere anlæg 50 km uden for Cairo - med jord til en eventuel udvidelse