23948sdkhjf

Kaffe skal bringe vækst til Nestlé i Norden

Fødevaregiganten samler sine nordiske aktiviteter og 350 arbejdspladser i Ørestaden. Kaffekapsler skal være spydspids i en ny vækststrategi.
Ved at samle kræfterne i Ørestaden, udvikle de eksisterende produkter og sende helt nye produkter på markedet, skal der skabes vækst i Norden for Nestlé, skriver dagbladet Børsen.

I følge Peter Svensson, øverste chef for Nestlé i Norden, skal den organiske vækst ligge på 5 procent om året, og den skal komme fra kaffe, morgenmad, konfekture, dyrefoder, børnemad og fødevarer til specielle medicinske formål til sundhedssektoren. Dog er der et område, der skal trække det store læs i forbindelse med væksten, og det er kaffe - eller nærmere betegnet kaffekapsler.

Vækst på kaffekapsler
I dag har 300.000 danske hjem en kapselkaffemaskine - om et år skal det antal gerne være steget til 500.000, mens det endelige mål herfor ligger på en million.

- Vi forventer pæn vækst i de kommende år. Kaffe er et af vores store områder. Kaffekapsel-markedet i Norden er et marked, som vi står meget stærkt på, men det er også et umættet marked. Hvis vi følger trenden fra nogle sydeuropæiske lande, hvor kaffekapsler dækker 25 pct. af markedet, dækker det i Danmark kun 8 pct. Jeg ser derfor gode muligheder for brands som Nespresso og Nescafé Dolce Gusto, siger Peter Svensson, som oplyser at Nestlé sidder på over halvdelen af det danske marked for kapselkaffe.

Udover kaffe er sunde fødevarer også et område, som Nestlé går efter.

Genovervejer opkøb
Med det nye meget målrettede nordiske fokus og de store vækstambitioner er der atter sat gang i opkøbstankerne.

Peter Svensson fortæller, at der ikke ligger en specifik plan i pipelinen, blot at det ikke udlukkes at vækste via opkøb, hvis den rette virksomhed viser sig.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093