23948sdkhjf

Potentiale for dansk øko-eksport både nært og fjernt

Klumme: Vores lange traditioner med økologi i Danmark og de danske virksomheders professionalisme og innovationsgrad vækker interesse i udlandet. Den nuværende udvikling på både det kinesiske økologimarked og vores nærmeste eksportmarkeder giver gode muligheder for danske øko-virksomheder.
Økologisk Landsforening var inviteret på talerstolen for at give et indblik i dansk økologi, da de kinesiske myndigheder og den danske ambassade sammen arrangerede China-Denmark Organic Symposium i Shanghai i sidste uge.

Mere end 120 repræsentanter fra myndigheder, importører og certificeringsorganer var til stede og viste stor interesse for de danske erfaringer med økologi. Symposiet gjorde det klart, at kineserne i høj grad anerkender Danmarks frontløberrolle inden for økologi og finder vores lange traditioner med økologi, vores statskontrollerede økologimærke og den danske regerings målsætning om 60 procent økologi i offentlige køkkener meget interessante og inspirerende.

Eksportpotentiale med udfordringer
Arla og Friland deltog også og tegnede et tydeligt billede af danske økologiske virksomheder, der arbejder professionelt og innovativt og har styr på kontrol.

Der er helt klart potentiale for de store danske øko-virksomheder på det økologiske marked i Kina, som i øjeblikket vokser med 5-10 procent. Der er imidlertid stadig mange ressourcekrævende udfordringer forbundet med at eksportere økologi til det kinesiske marked i form af bl.a. certificeringsordninger og fortoldning. De store virksomheder baner nu vejen og gør sig erfaringer, som de heldigvis gerne deler med mindre og mellemstore virksomheder, der overvejer at give sig i kast med markedet.

Svenskerne vil have lokalt eller dansk
Det er min bedste vurdering, at den danske økologieksport til Kina vil komme til at udgøre op mod 10 procent af den samlede øko-eksport i 2020. Når det er sagt, er der dog ingen tvivl om, at det største potentiale fortsat ligger på de nære markeder. Her har vi en vigtig opgave i at knytte tæt kontakt til kæderne.

Både i Sverige og Norge vokser salget af økologiske fødevarer markant i øjeblikket. Nye halvårsrapporter fra EcoWeb i Sverige og Landbruksdirektoratet i Norge viser, at øko-salget er vokset med hele 30 procent det første halvår af 2014 i begge lande.

For nyligt deltog Økologisk Landsforening sammen med 12 danske, økologiske virksomheder på messen Nordic Organic Food Fair i Malmø, hvor især svenske indkøbere udviste meget stor interesse for de danske virksomheder og deres varer. Svenskerne har et stærkt fokus på lokale fødevarer, men hvis de økologiske varer ikke er tilgængelig i en svensk variant, foretrækker svenskerne at købe dansk.

Også her virker den danske, økologiske førerposition med verdens højeste økologiandel som en døråbner. Alene i år er det lykkedes at lave aftaler på vegne af 20 danske virksomheder om præsentation af varer for den svenske kæde, Axfood.

Næste store eksportfremstød foregår i 2015 i uge 7 på verdens største økologiske messe, BioFach i Nürnberg, hvor foreløbig 15 virksomheder er tilmeldt den økologiske fællesstand.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094