23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Food Supply
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Smag, pris og dyrevelfærd vigtigere end klima

En ny undersøgelse fra Forbrugerrådet Tænk afslører, at danskerne ikke vægter fødevarernes belastning af klima og miljø særligt højt, men at det derimod er pris, smag og dyrevelfærd, der er bestemmende for, hvad der ryger i indkøbskurven.

I undersøgelsen, foretaget af Forbrugerrådet Tænk, afsløres det, at 1/3 af de adspurgte danskere ikke vægter klima og miljø, når der købes ind. Det skriver Foodculture.dk.

57 procent af de adspurgte svarer, at klima er "meget" eller "forholdsvist vigtigt", mens 98 procent af de adspurgte forbrugere mente at smagen var "meget vigtig" eller "forholdsvis vigtig".

Årsagerne til at forbrugerne ikke tænker klima, men derimod smag, pris og dyrevelfærd, er, at det kan være svært at gennemskue hvilke fødevarer, der rent faktisk er klimavenlige, og at der generelt er en manglende tillid til at klimavenligeforbrugervalg virkelige batter i det store billede.

Direktør i Forbrugerrådet Tænk Lars Pram fremlagde undersøgelsens resultater til debatdagen

Hvordan får i et mere klimavenligt fødevareforbrug? Er det den etiske forbrugers ansvar?

, der blev holdt på Axelborg mandag den 17. november i et samarbejde mellem Landbrug & Fødevarer, Etisk Råd og Forbrugerrådet Tænk.

Originalartikel
BREAKING
{{ article.headline }}
0.078|