I undersøgelsen, foretaget af Forbrugerrådet Tænk, afsløres det, at 1/3 af de adspurgte danskere ikke vægter klima og miljø, når der købes ind. Det skriver Foodculture.dk.
57 procent af de adspurgte svarer, at klima er "meget" eller "forholdsvist vigtigt", mens 98 procent af de adspurgte forbrugere mente at smagen var "meget vigtig" eller "forholdsvis vigtig".
Årsagerne til at forbrugerne ikke tænker klima, men derimod smag, pris og dyrevelfærd, er, at det kan være svært at gennemskue hvilke fødevarer, der rent faktisk er klimavenlige, og at der generelt er en manglende tillid til at klimavenligeforbrugervalg virkelige batter i det store billede.
Direktør i Forbrugerrådet Tænk Lars Pram fremlagde undersøgelsens resultater til debatdagen
, der blev holdt på Axelborg mandag den 17. november i et samarbejde mellem Landbrug & Fødevarer, Etisk Råd og Forbrugerrådet Tænk.