Et nyt koncept med mindre supermarkeder, der fokuserer på højere kvalitet i fødevarer, er på vej fra Dansk Supermarked, der vil supplere sine fem nuværende Føtex Food-butikker med en mindre variant. Det skriver Jyllands-Posten.
Dansk Supermarked vil i første omgang teste konceptet et enkelt sted i hovedstaden, nærmere bestemt på Østerbrogade, hvor butikken åbner i begyndelsen af 2015. Derefter er det planen at rulle de nye butikker ud en række andre steder i hovedstadsområdet. De fem eksisterende Føtex Food-butikker – en i Aalborg, en i Dragør og tre i Aarhus-området - har hver cirka 15.000 varenumre, mens den nye lillebror får cirka 3.000.
- Føtex Food blev skabt, netop da finanskrisen ramte. Danskerne oplevede en anden privatøkonomisk virkelighed, og det gav vores Food-kæde hårde odds fra begyndelsen. Siden er der arbejdet med konceptet, og der har været en stærk udvikling de seneste år, siger Mette Maix, direktør for Føtexkæden under Dansk Supermarked, til Jyllands-Posten.
Føtex Food fokuserer på højere kvalitet i fødevarer, og den nye variant har hentet inspiration i Storbritannien, hvor såkaldte convenience-butikker har succes på et presset dagligvaremarked. Convenience-butikkerne er netop mindre end de traditionelle supermarkeder og tilbyder et overskueligt sortiment.