23948sdkhjf

- Reklameafgift giver dyrere fødevarer

Detailbranchen advarer mod nye tider til sommer
Både Coop og De Samvirkede Købmand advarer imod regeringens planer om at indføre en reklameafgift til sommer. De konstaterer, at det vil betyde dyrere fødevarer til forbrugerne, skriver Altinget.dk.

Afgiften blev vedtaget i 2012 af regeringen, Enhedslisten og SF, men afventede i første omgang en godkendelse fra EU. Godkendelsen kom for et halvt års tid siden – dog betinget af enkelte ændringer - og nu forventer regeringen, at afgiften bliver indført fra sommeren 2015.

Det udløser altså advarsler fra detailbranchen.

- Hver gang vi får en ekstra omkostning, så er der jo kun en til at betale, og det er kunderne. Og tilbudsaviserne er stadig vores vigtigste markedsføringsredskab. Vi sender årligt nogle hundrede millioner ud, siger informationsdirektør i Coop Jens Juul Nielsen ifølge Altinget.dk.

Vicedirektør Claus Bøgelund Nielsen fra De Samvirkende Købmænd fastslår også, at det vil få rigtig store økonomiske konsekvenser for købmændene, hvis afgiften kommer, og at der kun er kunderne til at betale, hvis man skal hente pengene ind igen.

Regeringen forventer, at afgiften i 2015 vil indbringe et provenu på 150 millioner kroner – og samtidig reducere mængden af reklamer og dermed affaldspapir med 15 procent.

Originalartikel
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.103