23948sdkhjf

Gourmet-mad har kæmpesucces

Danske firmaer med fødevarer af høj kvalitet tjener mere og mere
Kvalitet er en kæmpesucces på fødevareområdet, viser en ny brancheanalyse fra Berlingske Research, som har set nærmere på 37 gourmetvirksomheder. Deres samlede bruttofortjeneste er steget med 200 millioner kroner fra 2011 til 2013, svarende til en stigning på 52 procent.

Størst er Lagkagehuset med en bruttofortjeneste på over 215 millioner kroner i det seneste regnskabsår. Det er en vækst på 31 procent i løbet af de seneste to år. Andre succeshistorier er luksusbrands som Lakrids By Johan Bülow, Summerbird, Meyers Bageri og Kjær & Sommerfeldt. Af dem er Meyers Bageri gået allermest frem på bruttofortjenesten, som på to år er vækstet med 60 procent til nu 18 millioner kroner.

Ifølge Louise Byg Kongsholm, der er ekspert i forbrugertrends, er analysen udtryk for, at danskerne har fået flere penge mellem hænderne og nu tør bruge dem.

- Det handler om at forsøde den ellers lidt kedelige leverpostejstilværelse og få en smag af det luksusliv, vi havde før krisen. Det er til at overskue rent økonomisk med en bøtte Bülow-lakrids eksempelvis. Det er en luksus, vi alle kan have adgang til og nyde godt af, siger hun til Berlingske
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.083