23948sdkhjf

Prisfald får øko-salg til at eksplodere

Coop har stor succes med sin økologiske strategi
Salget af økologisk frugt og grønt er i årets første tre uger vokset med cirka 40 procent i Coops butikker.

Det er sket, efter at Coop uge for uge har sat de faste priser ned på samtlige økologiske frugter og grøntsager i de 1.100 butikker i Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen, LokalBrugsen og Fakta.

- Vi må sige, at udviklingen de første uger har overgået vores vildeste forventninger, siger food-direktør Jens Visholm, Coop.

Succesen er smittet af på butikkernes øvrige økologiske sortiment, så der samlet har været en stigning i salget på godt 10 procent.

Æbler og kartofler fører an

De største sællerter har været økologiske æbler og kartofler, hvor der også var de største prisfald. Men alle typer har haft vækst. På en række grøntsager har det knebet med at have varer nok; det gælder for eksempel tomater, salater og courgetter. Takket være gode leverandører er det dog lykkedes at kunne efterkomme den store efterspørgsel hos kunderne, oplyser Coop.

I denne uge er den næste bølge af prisfald indledt. Denne gang drejer det sig om kød og fjerkræ. Herefter følger alle andre varegrupper.

Alt sammen sker som led i Coops og Økologisk Landsforenings plan om at løfte økologien i Danmark. Over de kommende fem år skal det nuværende samlede salg i Danmark fordobles fra knap fem milliarder kroner til 10 milliarder kroner. Det skal blandt andet medføre, at over en million dyr mere hvert år får et liv med græs under maven.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.096