Coop-emballage bliver pærelet at sortere
Ny mærkning på alle koncernens egne mærker
Coop forsyner simpelthen alle koncernens egne mærker - som eksempelvis Änglamark, Coop, X-tra, C og Smag Forskellen - med oplysning om, hvordan hver enkelt emballage sorteres.
deen er kommet fra datalogi-studerende Thomas Kjeldsen fra Odense, der sidste år fik en af de største danske miljøpriser, Coop Grøn Idépris.
- Målet er at alle Coops varer skal have kildesorteringsanvisning, så det bliver nemt at sortere sit affald. Vi håber at kunne sætte en standard for hele dagligvarehandlen, så det kommer på alle varer, siger miljøchef Signe Frese, Coop.
Ved at skrive på emballagen, hvordan den skal kildesorteres, giver Coop forbrugeren oplysning om emballagens materiale, og på den måde bliver det lettere at sortere korrekt. Dette øger genanvendelsesgraden, så materialet kan bruges igen, i stedet for at blive brændt af i et forbrændingsanlæg.
Halvdelen af forbrugerne mener, at det vil hjælpe
Ifølge en forbrugerundersøgelse foretaget af Coop sidste år mener næsten 95 procent af danskerne, at det er vigtigt eller meget vigtigt, at pap, plastik, glas og metal bliver genbrugt. Og cirka halvdelen af forbrugerne mener, at bedre kildesorteringsanvisning på emballagen ville hjælpe dem til i højere grad at sortere deres affald.
Det nye mærke er sat på de 100 første Coop-varer, og resten kommer i takt med, at der produceres ny emballage.
Coop er også i gang med at udvikle en egentlig emballagestrategi, der skal gøre emballagerne mere bæredygtige og nemmere at genanvende.