23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Food Supply
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Økologien vokser også i dansk foodservice

Storkøkkener køber økovarer for næsten en milliard

Omkring fem procent af råvarerne i landets storkøkkener, restauranter og cateringvirksomheder har haft det røde ø-mærke på etiketten, inden de endte i gryderne. Det viser en helt ny opgørelse fra Danmarks Statistik over det økologiske forbrug i den danske foodservice.

Landets sygehuse, børnehaver, plejehjem, kantiner, restauranter og andre storkøkkener købte således økologiske varer for 981 millioner kroner i 2013, viser den nye foodserviceopgørelse - og tallet vil blive endnu større de næste år, mener Landbrug & Fødevarer.

De offentlige køkkener brugte i 2013 cirka 400 millioner kroner på økologiske varer, svarende til cirka 41 procent af det samlede økologiske forbrug, mens den private sektor stod for de resterende 59 procent.

Mejerivarerne topper

- Vi ser en øget interesse for økologi hos foodservice, og den tror jeg kun vil vokse i de kommende år. Både fordi flere og flere bliver opmærksomme på udvalget af økologiske varer, ogogså fordi regeringens mål om 60 procent økologi i det offentlige vil bære frugt, siger Mette Gammicchia, afdelingsleder i Afsætning, Handel & Markedsudvikling i Landbrug & Fødevarer.

Den største økologiske varegruppe hos foodservice var mejeriprodukter, der udgjorde omkring 41 procent af salget, efterfulgt af kolonialvarer, der udgjorde 31 procent., mens frugt og grønt inklusive. frost udgjorde 21 procent af det samlede salg.

Økologisk kød og fisk udgjorde den mindste gruppe med kun tre procent.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.11|instance-web03