23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Food Supply
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Tysk chokolade koster Toms dyrt

Opkøb og et stagneret slikmarked sender chokoladeproducenten i minus.

Markedet for chokolade og slik er stagneret. Det mærker Toms Gruppen. Selskabet oplevede i 2014 et fald i omsætningen på 3,8 procent til 1.748,9 mio. kr.

Resultatet blev et underskud af primær drift på -32,5 mio. kr. sammenlignet med et overskud på 28,3 mio. kr. året før. Underskuddet skyldes en afskrivning på i alt 66,4 mio. kr. på goodwill relateret til købet af Hanseatische Chokolade GmbH i 2012.

- På den positive side er Toms underliggende profitabilitet og cash-flow forbedret svagt i 2014, hvilket især kan tilskrives omkostningsbesparelser og effektiviseringer. Dette vil fortsat være et fokusområde i 2015, siger Carsten Lyngsø Thomsen, administrerende direktør for Toms A/S.

Markedsandele skal opveje dyre råvarer

Som følge af meget kraftige råvare- og

valutaprisstigninger forventer Toms, at der sker prisstigninger på chokolade og marcipan i 2015.

- Disse prisstigninger, kombineret med en generel tilbageholdenhed på konfektureområdet, gør at vi ikke forventer at forbruget vil stige de kommende år. Vores mål er i stedet at vinde markedsandele på vores primære markeder, fastslår Carsten Lyngsø Thomsen.

Toms har to fabrikker i Danmark samt én i Tyskland og én i Polen. I 2014 blev produktionen i Sverige lukket.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.077|instance-web02