23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Food Supply
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Ildrøde tal hos Dagrofa

Investeringer og hensættelser trak dagligvarekoncernen i rødt i 2014.

Dagligvarekoncernen Dagrofa omsatte i 2014 for 19,628 mia. kr. Dermed blev det til et mindre fald i omsætningen på 304 mio. kr. Koncernens resultat før afskrivninger og skat (EBITDA) var i 2014 ligeledes på niveau med 2013 og landede på 117 mio. kr. mod 111 mio. kr. året før.

- For vores detailforretning har 2014 været et år præget af intens priskonkurrence. Men selv om markedet har haft nulvækst, har vi formået at styrke og vækste vores discountforretning i Kiwi, som sidste år var den hurtigst voksende dagligvarekæde. Vi har som planlagt fortsat med at investere i forretningen samt effektivisere og optimere vores organisation. Derudover har vi lanceret en ny vækststrategi og en ny detailstrategi, der skal implementeres i år. De ting tilsammen bidrager til, at vi kommer ud af året med et resultat på niveau med året før, siger Per Thau, koncernchef i Dagrofa.

Vækst hos Kiwi

I 2014 havde Dagrofa omsætningsvækst i discountkæden Kiwi, som ifølge grossisten selv var den hurtigst voksende dagligvarekæde i 2014. En vækst der er fortsat med uformindsket styrke ind i 2015. Desuden oplevede Dagrofa en tilfredsstillende udvikling i foodservice- og grossistforretningen, hvor 2014 blandt andet bød på en aftale med online supermarkedet Nemlig.com.

Årsresultatet for 2014 er imidlertid præget af fortsat store investeringer i at skabe fremtidens Dagrofa, herunder en stor strategisk udviklingsproces for hele forretningen og særligt detailforretningen. Hertil kommer hensættelser taget i 2014 til fremtidige lukninger af urentable butikker, der tilsammen vil skabe rum for vækst i 2015 og frem. Endelig er årsresultatet påvirket af investeringer i at skabe og implementere en ny organisation og en ny koncernledelse i Dagrofa. Alt sammen tiltag der nu er på plads.

Koncernens resultat før goodwillafskrivninger (EBITA) i 2014 blev -255 mio. kr. mod -200 mio. kr. i 2013. Dagrofa-koncernens resultat før skat og minoriteter blev i 2014 på -318 mio. kr. mod -272 mio. kr. i 2013.

I 2015 forventer Dagrofa fortsat stærk konkurrence på både dagligvare- og foodservicemarkedet, hvor discountmarkedet fortsat vil vokse. Samlet set forventer Dagrofa en koncernomsætning på niveau med 2014 med et højere EBITDA-resultat.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.151|