Minister-ideer øgede økosalget med 49 procent
Men den samlede indtjening fulgte ikke med i Dans Supermarked
Salget er steget, og udviklingen for økologi har været flot, men der er udfordringer forbundet med at udbrede eksperimentet, mener Coops administrerende direktør, Peter Høgsted.
- Eksperimentet har været en succes, og det har været sjovt at gennemføre. Men når vi ikke straks ruller det ud over hele landet, skyldes det, at der er forskel på vores kunder. Vores mål er at fordoble økologi-salget over de kommende fem år. Det gør vi ved at gøre tingene i en takt, der passer vores kunders ønsker lokalt, siger han
- Nu har vi eksperimenteret på min banehalvdel i en måned. Nu er tiden til at gøre det på ministerens banehalvdel. Og der vil jeg foreslå, at vi indfører differentieret moms, som der er i alle andre lande i Europa, så sunde og økologiske varer bliver billigere – samt fjerne punktafgifter på sunde varer. Det er jeg overbevist om også vil fremme salget over hele landet – i mere end en måned, tilføjer Peter Høgsted.
Stolt brugsuddeler takker af
Dan Jørgensen understreger, at han er meget stolt over det resultat, han har skabt sammen med medarbejderne i Hjallese.
- Med ganske enkle virkemidler kan detailhandlen sælge flere bæredygtige varer, uden det koster, når kassen skal gøres op. Det er godt købmandskab, og det viser, at der plads til forbedring ude i butikkerne. Nu håber jeg, at Coop og resten af detailhandlen kan blive inspireret af eksperimentet, siger ministeren.
I løbet af de fire uger med ham ved roret steg omsætningen i Hjallese-brugsen med 2,6 procent, sammenlignet med 2014. Der var et markant fald i salget af chips, snacks, øl og sodavand, mens omsætningen af økologi altså steg voldsomt. Eksempelvis var der en stigning i omsætning af økologiske æg på 63,7 procent i forhold til 2014.