Lær at eksportere til Finland
Eksportrådet tager virksomheder med på markedsbesøg i maj
I oplægget til besøget påpeger Eksportrådet, at det finske marked er på størrelse med det danske, med nogenlunde samme indbyggertal, men med en større geografisk fordeling. Det betyder, at konkurrencen ikke er nær så tæt, som vi er vant til i Danmark. Sektoren er domineret af to store kæder, som kontrollerer omkring 80 procent af markedet, og via dem kan man således nå ud til store dele af befolkningen.
- De er kvalitetsbevidste
- Finnerne er kvalitetsbevidste, hvorfor Danmark har et godt renommé inden for fødevaresektoren. Prisniveauet på finske fødevarer ligger på et højere niveau, end vi er vant til i Danmark, hvilket medfører en god konkurrenceposition for de danske virksomheder.
- De finske forbrugere ligger i verdenstoppen når det gælder forbrug af bandt andet slik, chokolade, is og kaffe. På trods af den søde tand har de også mærket til det ”helse-boom”, der har ramt hele Norden, hvor økologi og næringsholdige snacks er meget populære, påpeger Eksportrådet.
De to dage i Helsinki omfatter blandt andet møder med relevante fagpersoner og indkøbere, viden om lokale regler og forretningskultur samt besøg hos kæder og forhandlere.