EU: Man kan ikke stole på grønne mærker
Op imod 95 procent af fødevareanprisninger holder ikke vand
Men ifølge Michele Galatola, der leder Europa-Kommissionens Environmental Footprint, er det kun 1 ud af 20 af de grønne mærker, man kan stole på. Det skriver foodculture.dk.
- Folk er i stigende grad indstillet på at betale prisforskellen for grønne produkter, og selv i disse økonomisk hårde tider betaler det sig at engagere sig i grønne initiativer. Men 95 procent af grønne anprisninger, som vi ser i Europa i dag, er enten forkerte eller umulige at bekræfte, fremhæver Michele Galatola
Derfor er formålet med Kommissionens "Environmental Footprint"-arbejde, som Michele Galatola står i spidsen for, at udarbejde fælles standarder for at skabe gennemsigtighed blandt de grønne anprisninger:
- Så længe man ikke kan sammenligne, og produkterne ikke kan konkurrere om, hvem der er mest grønne, så rykker produktionen og virksomhederne sig ikke nok, siger hun.
Alle skal vurderes ens
Det er første gang, nogen forsøger at skabe et bredt fælles grundlag for at vurdere, om produkter er grønne eller ej. Formålet er, at alle aktører bliver vurderet ens – både produkter fra EU og importerede produkter.
Det vil ifølge Michele Galatola give mulighed for at skabe en stor og bred standard, som netop i kraft af sin størrelse kan få betydning for de målemetoder, man kommer til at bygge videre på andre steder i verden i fremtiden.
- Der er et klart behov for ens regler, så man måler miljøbelastningen ens. For eksempel er der behov for standarder, der klart bestemmer, hvor meget udledning og udvaskning man tillægger henholdsvis mælk og kød fra en ko. Hvis det bliver målt og fordelt forskelligt fra produkt til produkt, er det helt umuligt at sammenligne det ene mælkekarton fra det andet eller to pakker kød, siger hun.
Et fælles grundlag for bæredygtighed er afgørende for arbejdet med at skubbe verdens fødevareproduktion i den bæredygtige retning, mener Jan Laustsen, der er områdedirektør for handel og marked i Landbrug & Fødevarer.
- Bæredygtighed er en udefinerbar størrelse, som de dårlige udnytter til at gøre sig mere grønne, og som de gode har svært ved at få anerkendelse for, når de gør det godt. Derfor er det vigtigt med et fælles grundlag, hvorfra man kan vurdere graden af bæredygtighed, siger Jan Laustsen til foodculture.dk.