23948sdkhjf

Shitstorm kostede Jensen's Bøfhus dyrt

Rekordstort underskud efter sagen om Jensens Fiskerestaurant
Danskernes vrede har ramt Jensen's Bøfhus hårdt. Det netop offentliggjorte regnskab for 2014 viser et underskud på næsten 30 millioner kroner, og grundlægger og ejer Palle Skov Jensen er ikke i tvivl om, at en del af forklaringen skal findes i efterårets mediestorm efter sagen om Jensens Fiskerestaurant.

Jensen's Bøfhus lagde sag an - og vandt den - mod Jensens Fiskerestaurant i Sæby, som fik rettens ord for, at brugen af Jensen-navnet var ulovlig. Sagen medførte, at tusinder af danskere på Facebook opfordrede til boykot af Jensen's Bøfhus - og med gigantunderskuddet i det nye regnskab ser det altså ud til, at boykotten var ganske effektiv.

- Det har været et svært år for os, og regnskabet er naturligvis på ingen måder tilfredsstillende. Men modstand motiverer også, så vi har iværksat en lang række tiltag for at opgradere og forny Jensen’s Bøfhus, ligesom vi har lært af ”shit-stormen", konstaterer Palle Skov Jensen i en pressemeddelelse.

- I Sverige har vi allerede sat flere omsætningsrekorder i 2015, og her i Danmark tyder tallene på, at vi har genvundet gæsternes tillid, tilføjer han.

Det begyndte godt

Palle Skov Jensen peger på, at 2014 begyndte godt i Danmark og sværere i Sverige, hvor Jensen’s Bøfhus har 13 restauranter. I efteråret vendte billedet. Mens organisationsændringer i Sverige fik omsætningen til at stige stødt, ramte mediestormen i Danmark, og det kunne mærkes på antallet af gæster.

Ifølge regnskabet er omsætningen i koncernen faldet med 6,7 procent og endte i 2014 på cirka 864 millioner kroner.

Ifølge Palle Skov Jensen lykkedes det ikke for Jensen's Bøfhus at få forklaret godt nok, hvorfor det var nødvendigt med en sag mod Jensens Fiskerestaurant, der "tydeligvis lukrerede på vort brand".

- Det vil vi være bedre til i fremtiden. Hos Jensens synes vi, at konkurrence holder os skarpe over for kunderne, men det skal være på fair vilkår og uden man stjæler vores goodwill. Vi ønsker selvfølgelig ikke at knægte en enkelt restauratør, men hvis andre restauranter eller kæder som Jensens Fiskerestauranter misbruger vores brand og logo, vil vi selvfølgelig gøre indsigelser, fastslår bøfchefen.

Han glæder sig trods alt over, at over 150.000 gæster har meldt sig ind i loyalitetsprogrammet Club Jensen’s på under seks måneder.


Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063