23948sdkhjf

Mænd vil have burger, kvinder foretrækker laks og tun

Flæskesteg også et stort hit hos mændene
Frokost.dk har gennemført en undersøgelse af, hvilke retter der er danskernes foretrukne på frokostbuffeten på jobbet - og der er nogle tydelige kønsforskelle på frokostbuffeten, hvor fisk, kød og tiramisu deler vandene.

Danskerne foretrækker klassikere på frokostbordet. Blandt de adspurgte kvinder er det f.eks. kun 0,29 procent, der ikke spiser salat, mens tallet er 2,6 procent for mænd. Så selv om om forskellen er relativt stor, er det alligevel langt de fleste mænd og kvinder, der spiser salat til frokost.

De største kønsmarkører på frokostbordet er kød og fisk. Som pålæg foretrækker kvinder laks og tunsalat, mens mænd vil have flæskesteg, og fisken skal helst være en fiskefilet. Hele 11 procent af mændene vil have flæskesteg, mens det kun er 3 procent af kvinderne. En tredjedel flere mænd end kvinder vil også gerne have roastbeef på brødet.

Når det gælder den varme ret, er den største forskel burgeren. Næsten 12 procent af mændene vil helst have burger, mens kun knap 5 procent af kvinderne er vilde med burger.

Mænd elsker tiramisu

Næsten lige mange mænd og kvinder holder den sunde linje på jobbet og spiser aldrig kage eller dessert. Cirka seks procent af alle holder sig fra de søde sager på frokostbuffeten. Men blandt de søde sager er der en stor kønsforskel. Mange mænd – hele 13 procent - foretrækker tiramisu, mens kun 4 procent af kvinderne vil have den italienske klassiker.

- I det daglige oplever vi ikke store forskelle mellem kønnenes ønsker til frokosten. Derimod oplever vi, at folk ønsker en lidt smallere buffet, hvor kvaliteten er i højsædet - modsat før i tiden, hvor det var vigtigst, at udvalget var så bredt som muligt. Endelig er der et stort ønske om variation og fornyelse på buffeten. Det kan vi mærke, idet vores kunder ret ofte skifter rundt mellem vores køkkener, siger Peter Dahm Frederiksen, der er direktør for Frokost.dk.

Undersøgelsen er gennemført som en online-analyse over fire uger i juni 2015. Respondenterne er rekrutteret på blandt andet Facebook. I alt deltog 500 respondenter i undersøgelsen.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079