Irma dropper bananer og gulerødder, der ikke er øko
Stort set ingen har købt de konventionelle udgaver
- Vores kunder køber mere økologi end nogensinde. Det betyder, at salget af de konventionelle varer falder tilsvarende. På nogle varer bliver salget så beskedent, at vi ikke kan forsvare at blive ved med at have dem i vores butikker, siger kædedirektør Jesper Uggerhøj.
Salget af økologiske varer i første halvår i år er steget med mere end 10 procent i Irma.
De økologiske bananer har udgjort 92 procent af det samlede banansalg i Irma, og de økologiske gulerødder 85 procent.
Tæt på 30 procent økologi
Samlet er kædens økologi-andel for første gang tæt på at passere en milepæl på 30 procent, hvilket er cirka fire gange så højt som landsgennemsnittet, og den højeste andel i verden, nævner direktøren. Irma har sat som mål at nå 50 procent i 2025.
- Vi forventer, at der allerede inden for den nærmeste fremtid vil komme flere markante varegrupper, hvor vi stopper med at sælge konventionelle varer og udelukkende sælge økologiske varianter, siger Jesper Uggerhøj.
Tidligere har Irma fravalgt konventionelle citroner og har i dag udelukkende økologiske citroner.