23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Food Supply
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Supermarkedskæder presser vilkårene for fødevareproducent

Detailhandlen har stor styrke, konstaterer Scandic Foods direktør

Der er stor konkurrence og pres på priserne blandt dagligvareproducenter som Scandic Food, der sælger marmelade til danske og udenlandske kunder. De vanskelige konkurrencevilkår har været med til at presse toplinjen en anelse, så Vejle-virksomhedens omsætning sidste år gik knap 17 millioner kroner tilbage til 521 millioner kroner, skriver Ritzau Finans ifølge finans.dk.

Ifølge direktøren hos Scandic Food, Torben Christensen, er det ikke mindst detailhandlens styrke i prisforhandlingerne, der er en udfordring.

- Detailhandlen er stærk i mange lande. I Danmark er kæder som Coop og Dansk Supermarked jo blevet nogle meget store enheder, og hvis vi snakker udlandet, er det samme situation med en tysk kæde som Aldi eller engelske som Tesco og Sainsbury's. Det er kunder, som er rigtig store og har nogle ressourcer til at afsøge markedet for billigste tilbud på de enkelte produkter, siger han til Ritzau Finans.

På den baggrund skal leverandørerne være knivskarpe i deres produktion, og Scandic Food-direktøren nævner, at det ikke mindst handler om at investere i maskiner, knowhow og produktudvikling, så man hele tiden er opdateret.

Scandic Food afsætter sine produkter til 65 lande. Ud over marmelade er det blandt andet honning, diverse dressinger og desserttilbehør.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.063|instance-web03