23948sdkhjf

- Utroligt opløftende at besøge butikkerne i øjeblikket

Klumme: Det er blevet meget sjovere at være økologisk forbruger, skriver Henrik Hindborg, markedschef i Økologisk Landsforening
Danskerne har for alvor taget forsigtighedsprincippet til sig og vælger økologisk frugt og grønt, når de handler, frem for at satse på at rester af sprøjtegifte ufarlige. Kombineret med prisnedsættelser på øko-varer og et langt større udvalg af økologisk frugt og grønt i butikkerne fører det nu til en eksplosiv salgsvækst.

Det er utroligt opløftende at besøge de danske supermarkeder og discountbutikker i øjeblikket og opleve, hvordan det bugner af friske æbler, bananer, gulerødder, tomater, kål og andre økologiske frugter og grøntsager. Aldrig nogensinde har der været så stort og flot et økologisk udbud i dagligvarekæderne. Mange steder ser vi over 50 forskellige økologiske varer i frugt og grønt-afdelingen.

Der er ingen tvivl om, at det store, varierede udvalg af øko-varer gør det meget sjovere at være økologisk forbruger. Og det kvitterer danskerne for. Salget af økologisk frugt og grønt er steget med hele 35 procent i 2015, ifølge nye tilbagemeldinger fra kæderne. Der er således tale om en femdobling over de seneste 10 år.

Coop med afgørende effekt

Coops prisnedsættelser på økologiske varer i begyndelsen af året har haft en afgørende effekt på salget i år, og det er en selvforstærkende udvikling, som breder sig i hele handelen. Butikkerne sælger mere, og stort set alle kæder har derfor fået endnu flere varer på hylderne.

Blandt andet de grove grøntsager som rodfrugter og kål hitter. Og da næsten halvdelen af os danskere nu køber økologiske varer hver uge, så tager flere og flere detailkæder konsekvensen og udmelder en række af de konventionelle varianter fra hylderne. Typisk er det mindre produkter som hvidløg, citroner og ingefær, som butikkerne vælger at føre udelukkende i den økologiske variant. Men tendensen breder sig også nu til eksempelvis diverse kål-typer.

Senest har Irma udmeldt både konventionelt dyrkede bananer og gulerødder, fordi der blandt Irmas kunder ikke er tilstrækkelig efterspørgsel på de konventionelle varianter. Og Dansk Supermarked har taget konsekvensen af, at den økologiske grønkål langt overgår den konventionelle variant i popularitet, og kæderne har således kun øko-grønkål på hylderne i dag.

Også kød sætter rekord

Også salget af økologisk kød slår alle rekorder i øjeblikket med en vækst i salget på samlet set 25 procent her i 2015. Der er vækst inden for alle typer af økologisk kød, og det er i særdeleshed frisk fjerkræ, der hitter i øjeblikket. Salget af økologiske kyllinger er således mere end fordoblet i forhold til sidste år.

Alt tyder på at vi kommer til at opleve en samlet stigning i det økologiske salg på cirka 10 procent her i Ø-mærkets 25. jubilæumsår. Bolden ruller derudaf …
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094