23948sdkhjf

Nøglehullet medfører helt nye fødevarer

Mærket har sat gang i sund produktudvikling
Fødevarer, der ellers aldrig ville have set dagens lys, er kommet på hylderne som følge af Nøglehulsmærket.

Det skriver DTU Fødevareinstituttet på sin hjemmesid efter at have kigget nærmere på fødevareproducenters udfordringer ved at udvikle produkter, som opfylder Nøglehullets kriterier.

De danske fødevaremyndigheder indførte ernæringsmærket Nøglehullet i 2009. Det kan bruges på fødevarer med et passende indhold af fedt, sukker, salt og kostfibre og har til formål at hjælpe forbrugerne til at træffe sundere valg.

Udfordringer

Ifølge DTU Fødevareinstituttet er Nøglehulsmærket den direkte årsag til, at adskillige nye produkter er udviklet. Det gælder eksempelvis pålægssalater med 5 procent fedt, morgenmadsprodukter med mindre sukker og flere fibre samt færdige middagssalater to go, som ifølge producenterne ikke ville eksistere uden ordningen.

Udviklingen af de sundere produkter udfordrer dog virksomhederne i forhold til også at opnå velsmagende produkter. Det er producenternes erfaring, at produkter med mindre fedt, sukker og salt kan opleves som mindre velsmagende end tilsvarende mærker, der ikke bærer Nøglehullet.

Næsten alle danskere - 96 procent - siger ifølge DTU, at de kender til mærket.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094