23948sdkhjf

Tunge indkøbsdrenge imponeret i Aalborg

Nordjyske fødevareproducenter skruede charmen på over for top-indkøbere fra Coop og Dansk Supermarked
10 nordjyske fødevareproducenter havde onsdag fundet charmen og deres bedste produkter frem i håb om at imponere nogle af Danmarks mest indflydelsesrige indkøbere fra de helt store dagligvarekæder.

Ved et arrangement på Food College Aalborg troppede Coops chef for indkøb af lokale varer, Christian Christensen, og indkøbscheferne Karsten Føgh og Martin Dæncker fra Dansk Supermarked op for at se nærmere på mulighederne - og det kan meget vel blive en god forretning for flere af producenterne.

Indkøberne var tydeligt imponeret af meget af det, de så, og en stribe nordjyske niche-produkter kan således være på vej til dagligvare-kæmpernes hylder. Blandt produkterne var marmelader, olier, fiskeprodukter, øl, kartofler, frilandskød, bjesk og saltstænger.

- Vi tager helt sikkert nogle spændende muligheder med hjem for at overveje dem. Vi køber de varer, kunderne har brug for, og det begynder tit i det små og bliver større, sagde Karsten Føgh, der har ansvaret for indkøb af kød og fjerkræ til både Bilka, Netto og Føtex. Han holdt også øjnene åbne på vegne af de af sine kollegaer, der er ansvarlige for andre varegrupper.

- Vi køber for milliarder

Martin Dæncker står for indkøb af frugt og grønt til de tre Dansk Supermarked-kæder og er desuden ansvarlig for Føtex' indkøb af lokale varer - altså lige præcis den slags, han blev præsenteret for i går.

- Vi går jo og overvejer, om der er en mulighed for at udvikle på nogle af produkterne sammen med producenterne, sagde Martin Dæncker.

Og så handler det også om at overveje ting som eksempelvis holdbarhed, mulige salgssteder og om produkterne ser godt ud i butikkerne, supplerede Karsten Føgh.

De to indkøbere fra Dansk Supermarked lagde ikke skjul på, at de har en voldsom indkøbskraft i ryggen. De kunne ikke umiddelbart sige, hvor mange penge de tilsammen køber ind for om året, men de bekræftede, at der er tale om mange, mange millioner kroner.

- Og det vil heller ikke være forkert at sige, at vi to køber for milliarder hvert år, når vi regner det hele med, konstaterede Karsten Føgh.

Helt ny aftale med Løkken Bryghus

Coops Christian Christensen var også raden rundt til de nordjyske producenter, som han alle sammen havde kendskab til i forvejen. Nogle mere end andre, idet Coop i forvejen forhandler marmelade fra Hybengården og også netop har lavet en aftale med Løkken Bryghus. De første 6.300 flasker øl fra bryghuset blev leveret i tirsdags, fortalte Christian Christensen.

Hans fokus var især på tørvarer, fordi det "bare er rigtig svært med ferskvarer".

- Ved sådan et arrangement som i dag kan jeg jo for eksempel ikke se, om der er styr på fødevaresikkerheden i virksomheden, nævnte Coop-chefen.

Bag arrangementet i Aalborg stod Nordjysk FødevareErhverv og Food College Aalborg, som også havde håbet at have indkøbere med fra Lidl, Aldi, Rema 1000 og Dagrofa, men de havde af forskellige grunde meldt afbud.

- For eksempel kom Dagrofa ikke, fordi de i forvejen er i dialog med en række af de producenter, der er her i dag, fortalte direktør Bruno Christensen fra Detailhandel Promotion International, der var med til at arrangere..

For at forberede sig til mødet med indkøberne har fødevareproducenterne de seneste par måneder sparret med elever fra Food College Aalborg, der har hjulpet med viden om blandt andet design, markedsanalyse og forretningsideer.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11