23948sdkhjf

Arla klar med ny strategi

Vil lave 2,5 milliarder kilo mælk mere om året
Mejerikoncernen Arla har offentliggjort sin nye nye Strategi 2020, der fokuserer på vækst i seks markedsregioner rundt om på kloden og i otte globale mejerikategorier.

Strategien indeholder blandt andet en forventning om, at Arlas landmænd øger deres produktion med 2,5 milliarder kilo mælk frem mod 2020. Mængden er nu på cirka 14 milliarder kilo om året, hvilket er næsten en fordobling siden 2007.

- Vi lancerer en ny strategi, men ikke et radikalt skift i den retning, som Arla bevæger sig i. I de seneste år har vi forberedt os på dette øjeblik ved at udvide vores størrelse og kompetencer. I Strategi 2020 vil vi fokusere endnu mere på organisk vækst og varemærkevækst gennem innovation, som tager udgangspunkt i forbrugernes og kundernes behov Det vil hjælpe os med at skabe den største værdiskabelse ud af vores ejeres mælk, siger Arla Foods-direktør Peder Tuborgh.

De otte produktkategorier, som Arla nu prioriterer, er:

Smør og blandingsprodukter
Smørbar ost
Specialoste
Mælkebaserede drikke
Yoghurt
Mælk og pulver
Mozzarella
Ingredienser

Fokus på seks markedsregioner

I de seneste år har Arla opbygget en stærk position i det nordlige Europa og i Mellemøsten. I samme periode er Arla også begyndt at opbygge sin forretning i nye markeder som Kina, Afrika og Rusland.

Arla vil fortsætte med at videreudvikle disse markedspositioner, idet selskabet fokuserer sine vækstambitioner på følgende seks markeder: Europa, Mellemøsten, Kina, Rusland, Nigeria og USA. I Europa bliver Storbritannien, Sverige, Danmark og Tyskland selskabets hovedmarkeder.

- Vi har udpeget de markeder, hvor Arla har det største potentiale for at vokse og udvikle en langsigtet lønsom forretning for vores andelshavere. Vi øger vores indsats i USA og Nigeria, mens vi fortsætter med at udvikle vores eksisterende forretning i Europa, Mellemøsten og Kina. Vi er fortsat overbeviste om, at Rusland på et tidspunkt vil genåbne deres samhandel med EU, hvilket fortsat vil gøre Rusland til et interessant og attraktivt marked for Arla, siger Peder Tuborgh.

- Det er ikke sådan, at vi trækker os ud af de markeder, der ikke er fremhævet, men vi ønsker at fokusere vores innovation, investeringer og kompetencer på vores seks udpegede hovedmarkeder. I de kommende fem år forventer vi, at halvdelen af vores vækst vil ske uden for EU, mens den anden halvdel skal komme fra vores markeder i EU gennem vækst i nøglekategorierne og gennem værdiforædling fra innovation, konstaterer han.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078