23948sdkhjf

Madkarrierer skal glide lettere ned hos de unge

Nyt karriereunivers viser unge de mange karrieremuligheder inden for fødevareuddannelserne.
Fødevarevirksomhederne har en stigende udfordring med at rekruttere kvalificeret arbejdskraft. Op mod en fjerdedel af virksomhederne oplever, at mangel på arbejdskraft har konsekvenser for produktionen.

Food Careers gør op med den kedelige tendens.

Rekrutteringsindsatsen, der lanceres den 15. december, viser unge de attraktive karrieremuligheder i fødevarebranchen og skal sikre, at de som starter på de fødevarerelaterede uddannelser også færdiggør.

- Mad- og fødevareuddannelserne har brug for dygtige studerende, som vil lægge kræfter og passion i branchen. Disse studerende er en afgørende forudsætning for, at Danmark kan bibeholde sin position som vægtig og vigtig fødevareproducerende nation, siger Judith Kyst, direktør i Madkulturen, som står bag Food Careers.

Prestige og passion
Food Careers er en indsats på web og sociale medier og med karriereevents, som skal oplyse unge, forældre og studievejledere om de mange muligheder for at bidrage til en af Danmarks største og mest innovative brancher med international gennemslagskraft.

- Det er helt essentielt at øge kendskabet til og interessen for de danske mad- og fødevareuddannelser blandt unge i bred forstand og særligt blandt unge talenter. Fødevareerhvervet står over for en alvorlig rekrutteringsudfordring, som kræver akut handling, hvis vi skal fastholde og styrke den danske fødevareklynges internationale konkurrenceevne og sikre arbejdspladser i Danmark. Med Food Careers vil vi vise, at det her er en vigtig branche og at der kan være både prestige og passion i at være slagter, mejerist, madforsker, tjener, fødevareingeniør og procesteknolog, forklarer Judith Kyst.

I første omgang henvender Food Careers sig til de 15 til 19-årige, som står foran beslutningen om, ’hvad de vil være’. Derfor er det afgørende, at uddannelser tilknyttet fødevareerhvervet bliver mere synlige og gør en indsats for at forbedre deres image.

Både erhvervet og uddannelsesinstitutionerne har nemlig peget på, at de unge mangler kendskab til indholdet og bredden af karrieremuligheder inden for fødevareerhvervet og at dele af fødevarerelaterede uddannelser og jobs lider under et dårligt image.

Fakta om Food Careers

Promilleafgiftsfonden har bevilget to mio. kroner til Madkulturen til at etablere Food Careers i 2015 samt halvanden mio. kroner til at udvikle Food Careers i 2016.

Etableringen af Food Careers sker i samarbejde med partnerne bag Fremtidens Fødevareuddannelser – et partnerskab, som Madkulturen også står bag. Med Food Careers samles mad- og fødevareuddannelserne for første gang på tværs af uddannelsesniveauer.

Partnerne bag Fremtidens Fødevareuddannelser er: 3F, Dansk Erhverv, Fødevareforbundet NNF, HORESTA, Dansk Industri, Landbrug & Fødevarer, Kost- og Ernæringsforbundet, Danske Slagtermestre, Rektorkollegiet for Professionshøjskolerne, Rektorkollegiet for Danske Erhvervsakademier, Rektorkollegiet for Danske Universiteter, Danske Erhvervsskoler.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094