23948sdkhjf

FoodService Danmark køber op

Overtager CH Interfrugt og økologigrossisten Grøn Fokus for at få flere øko-muskler
Dagrofa-selskabet FoodService Danmark vil være en større spiller på det økologiske marked og har derfor overtaget aktiemajoriteten i frugtfirmaet CH Interfrugt og dettes datterselskab Grøn Fokus.

Økologigrossisten Grøn Fokus har vokset sig stor på at levere økologiske råvarer til storkøkkener, kantiner og restauranter, og med opkøbet bliver FoodService Danmark "den stærkeste partner på økologi for den danske foodservicesektor", som selskabet selv formulerer det.

- Hos FoodService Danmark er vi stærke på mainstreamprodukter. Grøn Fokus har en rigtig stærk position inden for nicheprodukter og har et rigtig godt leverandørnetværk dér. Det er meget attraktivt for os, og vi vil lægge mange kræfter i at udvikle Grøn Fokus yderligere, siger administrerende direktør i FoodService Danmark Henrik Clausen til Food Supply.

Med aftalen overtager FoodService Danmark 70 procent af aktierne i både CH Interfrugt og Grøn Fokus, mens de resterende aktier ejes af de hidtidige ejere, Stefan Jespersen og Kenneth Christensen. Stefan Jespersen forsætter som administrerende direktør.

- Stort potentiale

Med indlemmelsen i FoodService Danmark bliver Grøn Fokus en del af FoodService Danmarks kæmpestore organisation med en årlig omsætning på cirka 4,5 milliarder kroner og over 1.1.00 ansatte. Det er noget, Stefan Jespersen glæder sig til.

- Vi oplever stor vækst på økologifronten og har en stærk kundetilgang i hele Danmark. Vi har dog hele tiden ønsket at alliere os med en stærk partner for at forsætte væksten. Her ser vi et stort potentiale i samarbejdet med FoodService Danmark, der i løbet af kort tid vil gøre os til landets foretrukne leverandør af økologi til foodservicesektoren, fastslår Grøn Fokus-direktøren.

Grøn Fokus blev stiftet i 2011 som 100 procent ejet af CH Interfrugt. Siden da er bruttoresultatet vokset fra cirka 1,5 million kroner til cirka 6,5 millioner i 2014. Selv om det samlede resultat i 2014 blev et minus på 369.000 kroner, har datterselskabet haft en markant bedre udvikling end CH Interfrugt: Moderselskabet havde 2011 og 2012 overskud på henholdsvis 5,4 og 4,1 millioner kroner, men har de to seneste regnskabsår haft underskud på op imod en million kroner.

- Naturligt at købe begge to

Selv om det umiddelbart altså er langt mest attraktivt at være ejer af Grøn Fokus, og selv om de økologiske muligheder hos Grøn Fokus er afgørende,, afviser Henrik Clausen, at FoodService Danmark ville have fravalgt også at købe CH Interfrugt, hvis det havde været en mulighed.

- Det har vi slet ikke overvejet. Det var naturligt at købe begge virksomheder, også fordi de deles om mange funktioner på den samme adresse. Vi har samarbejdet med CH Interfrugt i mange år, og de kan også rigtig mange gode ting, fastslår direktøren.

CH Interfrugt var leverandør til Dagrofa indtil for et par år siden, da FoodService Danmark købte konkurrenten Prima Frugt og derfor opsagde samarbejdet. Ifølge Henrik Clausen er der ingen planer om at slå de to firmaer sammen, selv om de nu er kommet under samme hat.

Både CH Interfrugt og Grøn Fokus fortsætter aktiviteterne fra den nuværende adresse i Slagelse. De to virksomheder beskæftiger i alt godt 40 medarbejdere og servicerer dagligt flere hundrede foodservicekunder i hele Danmark med en samlet omsætning på et trecifret millionbeløb.

Handlen er betinget af en endelig godkendelse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078