Orkla udvider med køb af O. Kavli
Overtager blandt andet varemærkerne Fun, Grønnegården, Kavli og Blomberg's Glögg
O. Kavli står således i Danmark bag mærker som Fun, Grønnegården, Kavli, Scoop og Blomberg’s Glögg. Orkla ejer i forvejen læskedrikmærket Fun i de øvrige nordiske lande, og med den nye aftale får Orkla det fulde ejerskab af Fun i Norden.
- Med overtagelsen af O. Kavli køber vi os ind i kategorien drikkevarer og udvider vores kolonialvareportefølje. Produkterne hos O. Kavli kompletterer vores sortiment, som i dag omfatter K-Salat, Beauvais, Den Gamle Fabrik, Glyngøre, Pastella, Bähncke og Risifrutti. Derudover har O. Kavli en private label- og eksportforretning med lange kunderelationer. Vi ser derfor frem til at kunne udvide vores produktportefølje med drikkevarer, siger Tino Bendix, administrerende direktør i Orkla Foods Danmark.
- En god køber
Sælgeren af O. Kavli er Kavli Holding, hvor koncernchef Erik Volden glæder sig over at have fundet, hvad han kalder "en god køber".
- Orkla Foods Danmark har gode forudsætninger for at bidrage til en positiv udvikling i selskabet, siger han.
O. Kavli A/S omsatte i 2014 for cirka 170 millioner kroner. Selskabet har 70 medarbejdere fordelt på kontoret i Hvidovre og fabrikken i Ringkøbing. O. Kavli blev grundlagt i Bergen i Norge i 1893, og den danske virksomhed blev etableret i 1935.
Gennemførelsen af aftalen er betinget af, at de danske konkurrencemyndigheder godkender transaktionen. Det forventes, at transaktionen vil kunne gennemføres ved udgangen af februar.