23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Food Supply
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Forbrugerrådet anmelder sodavand

Royal Unibrew har lanceret store sodavandsflasker på 0,6 l som alternativ til de velkendte 0,5 l flasker. Det er med til at ødelægge folkesundheden. Derfor har Forbrugerrådet anmeldt Royal Unibrew for at få dem til at trække flaskerne tilbage.

Nu skal det nye Læskedrikreklamenævn stå sin prøve, for Forbrugerrådet har valgt at anmelde Royal Unibrews store 0,6 l sodavand til nævnet, som håndhæver Bryggeriforeningens frivillige retningslinjer for markedsføring af læskedrikke. I anmeldelsen står der:

Forbrugerrådet anmelder både kampagnen og selve lanceringen som brud på Bryggeriforeningens frivillige retningslinjer. For det er dokumenteret, at større portionsstørrelser giver et større indtag.

- Anmeldelsen har stor principiel betydning for grænserne for retningslinierne på området, for dette er en test af, om frivillig regulering virkelig er et stærkere redskab end lovgivning, som både regeringen og Bryggeriforeningen har slået til lyd for, siger Camilla Hersom, formand for Forbrugerrådet.

Forbrugerrådet har opfordret Royal Unibrew til trække de store sodavandsflasker tilbage. Coop og Dansk Supermarked har besluttet, at man kun vil sælge de store sodavand i to måneder, fordi det ellers vil være et brud på detailhandlens 13-punktsplan.

- Vi havde selvfølgelig helst set, at Coop og Dansk Supermarked helt havde nægtet at føre de store flasker. Men det største problem er, at flaskerne måske bliver ved med at blive markedsført på tankstationer og i kiosker. Derfor er anmeldelsen vigtig - ikke mindst for at teste, om det nye Læskedrikreklamenævn virker efter hensigten. Eller om det er nødvendigt med lovgivning, hvis vi vil begrænse reklamer for og salg af usunde fødevarer og læskedrikke, siger Camilla Hersom.

Anmeldelsen til Læskedrikreklamenævnet behandles på et møde i dag torsdag den 19. juni.

Kilde: Forbrugerrådet

BREAKING
{{ article.headline }}
0.093|