To runder
Den mørke side trak flest stemmer, da Danske Ølentusiaster i weekenden kårede Årets Danske Ølnyhed(er) 2015. To kulsorte øl, Cool Charlie Porter fra Hornbeer og Russian Imperial Stout fra Midtfyns Bryghus, scorede bedst i kampen om medlemmernes smagsløg og hjerter. Men konkurrencen var hård. Hornbeers økologiske Charlies Cool Porter vandt med sin fyldige, mørkristede smag overbevisende i kategorien under 6 % (volumenprocent alkohol) med 35,2 procent af stemmerne i finalen. Midtfyns Bryghus' kraftige og egetræslagrede Russian Imperial Stout vandt i kategorien 6 % og derover med 24,1 procent af stemmerne. Men kun med et mulehår; den ravgyldne india pale ale Batch 1000 fra Amager Bryghus fik 24 procent. Både Hornbeer ved brygger Jørgen Fogh Rasmussen og Midtfyns Bryghus ved Eddie Szweda er erfarne vindere. Hornbeer i Kirke Hyllinge har således vundet Årets Ølnyhed fire gange før, mens Midtfyns Bryghus i Årslev har vundet tre gange før. Siden midten af januar har medlemmer af Danske Ølentusiaster i to omgange stemt om, hvilke af de over 1.200 danske ølnyheder fra 2015, som skulle hædres; første runde gik ud på at udvælge et finale-felt med fem øl i hver styrkekategori. De 10 finalisters endelige placeringer blev som følger (stemmeandel i parentes): Under 6 volumenprocent alkohol: 1. Hornbeer - Charlies Cool Porter (35,2 %) 2. Thisted Bryghus - Thagaard (19,8 %) 3. Ugly Duck Brewing Co. - Golden Eye (17,2 %) 4. Thisted Bryghus - Boston (15,3 %) 5. Munkebo Mikrobryg - Hjemstavns Ale (11,2 %) 6 volumenprocent alkohol og derover: 1. Midtfyns Bryghus - Russian Imperial Stout (24,1 %) 2. Amager Bryghus - Batch 1000 (24,0 %) 3. Syndikatet - Elskerinden Dessert Stout (19,7 %) 4. Thisted Bryghus - Limfjords-Porter Lakrids (18,1 %) 5. Bryggeriet Vestfyen - Frejdahl Roulv (14,1 %) Dette års konkurrence afspejler i øvrigt en glædelig udvikling i den danske bryggeribranche, konstaterer Danske Ølentusiaster: mikro- og håndværksbryggerne er blevet så dygtige, at der i 2015 kom omtrent lige så mange svage som stærke ølnyheder på markedet. Det er nemlig lettere at få øl til at smage godt, hvis alkoholprocenten er høj.