Ud af 100 mulige point scorer Novo Nordisk kun 56 i dette års store spørgeskemaundersøgelse på klimatiltag fra non profit organisationen Carbon Disclosure Project(CDP), som netop er offentliggjort i USA. Det skriver Berlingske Business. CDP er denne gang baseret på besvarelser fra de 500 største børsnoterede internationale virksomheder.
Firmaerne har i rapporten mulighed for at fortælle om deres indsats for et bedre klima. Det gælder alle tiltag på områder som energibesparelser- og effektivitet til indsatsen for at skære udledningerne af CO2 og andre drivhusgasser ned, skriver avisen.
Blandt kemi- og medicinalfirmaerne topper tyske BASF med højeste karakter på 82 point. Bayer scorer 78 point og kommer dermed ind på listen som næstbedst.
- Det er fuldstændig rigtigt, at vi på den korte bane scorer dårligere i år end sidste år, hvor vi fik 70 point fra Carbon Disclosure Project. Forklaringen på placeringen i år er, at vi i første omgang har valgt at få orden i eget hus. Derfor fokuserer vi på vores CO2-udledninger fra fabrikkerne i Danmark, USA, Brasilien, Kina og Japan, der udgør 85 procent af CO2-udledningen i Novo Nordisk. Men vi venter, at kurven knækker i 2010, så vi til den tid kan måle os med de bedste i klassen, udtaler Susanne Stormer, der er global chef for bæredygtighed i Novo Nordisk.