23948sdkhjf

Arla stopper svensk juicesamarbejde

Arla Foods og Skånemejerier mener der er bedre vækstbetingelser på juicemarkedet, hvis de to selskaber ophører deres samarbejde. Det sker derfor fra februar næste år.
Arla Foods og Skånemejerier er blevet enige om en fordeling af varemærkerne i JO Bolaget, det fælles-ejede svenske juiceselskab. Selskabet opløses nu for at skabe tydligere ejerskab af produkterne.

Markedet for juice er inde i en positiv udvikling i Sverige, men hvis væksten skal fortsætte, kræver det investeringer. Ved at fordele JO Bolagets forskellige varemærker, skaber Arla Foods og Skånemejerier bedre forudsætninger for nogle af de største svenske juice-varemærker, som Arla og Skånemejerier hidtil har delt ejerskabet af.

I fremtiden kan Arla og Skånemejerier dermed udelukkende koncentrere sig om egne varemærker. Arla får mærkerne God Morgon® og JO® og beholder varemærket Sagolika® Frugt- og bærsupper samt salgsansvaret for Tropicana®. Skånemejerier får varemærket Bravo®.

Samabejdet stopper februar 2009
Samarbejdet ophører helt fra og med februar næste år. Der er tale om en principaftale, så konkurrencemyndighederne skal også give deres godkendelse.

- I og med at vi gør ejerskabet tydeligere, så bliver ansvaret for investeringer markedsføring og salg også tydeligere. Det betyder, at vi skaber bedre forudsætninger for at drive udviklingen og væksten fremad sammen med kunderne, siger Anders Svensson, chef for Arla Foods Sverige.

I omkring et år er alle Arlas juicer og frugtsupper blevet produceret og pakket på virksomhedens eneejede datterselskab Rynkeby Foods i Danmark.



Kilde: Arla Foods

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109