Coop vil sælge grønt for en ekstra milliard

Lægger ud med at forvandle Danmarks usundeste supermarked til det sundeste

Med en ny, ambitiøs plan vil Coop øge danskernes forbrug af grønt med 50 procent over fem år.

- Vores mål er at få alle danskere til i gennemsnit at spise 300 gram grønt om dagen, hvilket er anbefalet i kostrådene. Det svarer til et ekstra salg på over en milliard kroner om året, hvilket også medfører et nyt milliardmarked for de danske gartnere, siger koncerndirektør Jens Visholm, Coop, i en pressemeddelelse.

I løbet af 2017 vil Coops 1.200 butikker – Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen, Fakta og Irma – lancere en række konkrete initiativer, der skal inspirere danskerne til at spise sundere. Det første initiativ kommer i denne uge, hvor butikkerne præsenterer den hidtil mest omfattende markedsføring af frugt og grønt med "massive prisnedsættelser".

 - Vi vil gøre op med den måde, man hidtil har arbejdet med sundhed i Danmark, ved at bringe det i øjenhøjde med alle danskere, og ikke kun tale til en snæver elite, som i forvejen er sund. Vi vil ikke være formanende, men gøre de sunde valg nemmere, billigere og sjovere, siger Jens Visholm.

- Producenter skal tænke nyt
Frem mod 2025 forventer Coop at øge salget af grønt med over en milliard kroner, svarende til en vækst på cirka 50 procent. Det betyder, at danskerne i gennemsnit øger deres forbrug af grønt med 100 gram om dagen, hvilket giver nye muligheder for de danske gartnere og grøntsagsproducenter.

- Vi ønsker, at det i videst muligt omfang skal være danske råvarer. Men det kræver, at producenterne tænker nyt, er innovative og kommer med helt nye, smagfulde grøntsager, der er nemme at håndtere for forbrugerne, siger Jens Visholm.

Coops nye sundhedsplan rulles ud med en lang række initiativer i hele landet over de kommende uger. Fra i dag vil Coop forvandle Danmarks mest usunde supermarked til det sundeste.

- Vores tal viser, at SuperBrugsen i Stenlille er den butik, der sælger færrest grøntsager. Derfor vil vi over de næste tre uger inspirere kunderne til sundere madvaner, blandt andet med sunde snacks i kasselinjen og markante prisnedsættelser på grønt, siger Jens Visholm.

Tredje del
Sundhedsindsatsen er tredje del i Coops ”Sammen om bedre mad”-strategi, der blev lanceret i 2014 med henblik på at udvikle dansk madkultur.

- Erfaringerne fra de seneste to år er, at vi kan forandre danskernes madvaner og forbedre vores egen forretning på samme tid. Det er den rejse, vi fortsætter nu med initiativet for mere sundhed, siger Jens Visholm.

I 2015 blev et fremstød for økologi lanceret med prisnedsættelser for 200 millioner kroner Det har været med til at skabe en historisk vækst for økologi i hele Danmark, hvor salget er steget med 1,8 milliard kroner, svarende til 15 procent.

I 2016 gjaldt det måltidsløsninger, hvor Coop ved årets begyndelse etablerede et nyt såkaldt C-Måltidsmarked i 400 butikker for at tilbyde færdigretter af høj kvalitet i samarbejde med blandt andre Meyers, Cofoco og Hanegal.



Hold dig opdateret med Food Supply DK

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Fiskefabrik skal have ny direktør

Henrik Mikkelsen er fortid hos Sæby Fiske-Industri

Trump - nu også som vingummi

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

To store fødevare-spillere i nyt samarbejde

Fooducer og FødevareDanmark går sammen om at give fødevarevirksomheder flere fordele

Dansk Supermarked i storoffensiv

Københavnsk madfestival ruller sig ud

Tangproducenter slår sig sammen

Forbrugernes hjerter banker for velfærdsgrise

Klumme: Svindel med fødevarer er kommet for at blive - og Danmark bliver også ramt

Sønderjyder klar med verdens første svanemærkede burgerpapir

Ny topchef hos Arctic Group

Kyllingeslagteri skærer ned på økologien

Flere penge i kartoffelmel

Odense Street Food klar til at åbne

Arla tilbagekalder 37.800 bøtter skyr

Pænt Carlsberg-overskud trods skuffende salg i Østeuropa

Mere øko i institutioner: Forkæmperne ruster nu op til kommunalvalg i hele Danmark

Smæk for millioner: Kraftig stigning i sliksnyd

Peter Larsen Kaffe satte miljø-aftryk på Smukfest

Danske fødevarer rykker længere ud i verden

Endnu en Bülow på vej som fødevareproducent

Dansk whisky-destilleri gearer op

Lagkagehuset henter direktør hos biograf-gigant

Danskerne bruger milliarder på wellness-food

20 ton forurenede æg fra udlandet solgt i Danmark

Street food-festival rammer København

Tænk siger: Mærker på mælk forvirrer forbrugerne

Erhvervsmedie skriver: Svinenedturen kan have ramt bunden

Efter folketingsnæse: Løkke fjerner fiskeriet fra minister

Kantineseminar: Sådan laver man mad til mange

Bilka og Føtex trækker risotto tilbage

Naturli Foods tilbagekalder Økologisk Smørbar

1

Ny øldåse skal forny svenske øldåser

Æggeskandale kan føre til aflivning af millioner af høns

Coop åbner butik med snacks

Fødevareproducenter boomer på Bornholm

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Hvordan er elprisen egentlig sammensat?

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Universal lim med mange anvendelser.

R&D styrker afdelingen i Aalborg

Investering i den førerløse truck (AGV) WEASEL blev afskrevet på få måneder

Investering i den førerløse truck (AGV) WEASEL blev afskrevet på få måneder

Konference: Det frie Energimarked 2017

Konference: Det frie Energimarked 2017

Konference: Det frie Energimarked 2017

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

75 IT-folk søger nye kolleger

Ny Line Vac med gevind fra Exair

Sådan går du i gang med automation

Kapselpåsætter fra Trepak International AB

Vi giver dig svar på de 3 sikkerhedsudfordringer, der møder industrien

Lær at bruge Inventors Tube and Piping modul - deltag på kursus d. 18. & 19. sep. i Horsens

Se alle de økonomisk fordele ved central vakuum

25 speakere på plads - og mange flere på vej

Efterårets messer er allerede i gang – er du?

Tidligere fængsel omdannet til hotel. Fri(sk) luft tilføres via tekstilkana...

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Ny Rust Converter Fra WEICON

Send til en kollega

0.201