23948sdkhjf

Millionprojekt vil finde sukker-alternativ

Carlsberg og Rynkeby på vej mod helt nye produkter

"En intakt sødmeopfattelse hos forbrugeren" er alfa og omega for et nyt projekt, InnoSweet, som nu går i gang med at finde nye løsninger til at reducere og/eller erstatte tilsat sukker i drikkevarer.

Projektet, som Innovationsfonden har investeret 8,5 millioner kroner i, skal efter planen blandt andet medføre nye forretningsmuligheder for Carlsberg og Rynkeby, der er partnere i projektet.

- Sukkerindholdet i drikkevarer er tidligere forsøgt reduceret, men med den konsekvens, at produktet ændrede smag, og sødmeopfattelsen kunne ikke matche de sukkerholdige drikke, konstaterer Innovationsfonden i en pressemeddelelse.

Det skal smage godt
Nu vil InnoSweet-projektet altså via reduktion og/eller erstatning af sukker udvikle produkter, der kan måle sig med de eksisterende sukkersødede drikkevarer. Eller med andre ord: De skal smage så godt, at forbrugerne lige så gerne vil have dem, som de vil have traditionelle sukkerprodukter.

Projektet kombinerer en stribe forskellige forskningsområder. Blandt andet skal der ses nærmere på de faktorer og sansestimuli, der hver for sig øger sødmeopfattelsen. Det skal der gerne komme ny viden om sensoriske, psykologiske og fysiologiske elementer ud af - eksempelvis ved at måle hjerneaktiviteten efter testpersoners indtagelse af testdrikke.

Carlsberg og Rynkeby vil udvikle henholdsvis kuldioxidholdige drikke og frugtdrikke baseret på den viden, de får via projektet. Disse produkter skal blandt andet testes på forskellige kulturelle markeder, med mulighed for lancering af produkterne både i og uden for Danmark.

Her er deltagerne
Ud over Carlsberg og Rynkeby deltager følgende i projektet:

Aarhus Universitet, Institut for Fødevarevidenskab, der har stor erfaring med sensorik- og forbrugervidenskab, herunder viden om smagsopfattelse. 

Aarhus Universitet, Institut for Klinisk Medicin, der forsker i medicin og livsstilssygdomme, herunder i sukker og bioaktive forbindelser og dets fysiologiske påvirkninger.

Oxford University, Department of Experimental Psychology, som blandt andet forsker i, hvordan psykologiske mekanismer kan påvirke individets accept.

Københavns Universitet, Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi, som blandt andet skal hælpe med at udvikle et beslutningsværktøj til produktlancering nationalt og internationalt.

Industrikemivirksomheden DuPont er ansvarlig for de neurovidenskabelige undersøgelser og vil måle hjerneaktiviteten efter testpersoners indtagelse af testdrikke.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078