Fremtidens kantine: Man både spiser og arbejder der
Internet, sjovere kaffemaskiner og hyggelige oaser vinder frem
Fremtidens kantine er ikke bare en spisesal.
Det konstaterer to cateringfolk med fingeren på pulsen, Lasse Köhler og Stig Nyman, der begge arbejder som salgs- og forretningsudviklere hos Dansk Cater.
Deres opgave går blandt andet ud på at hjælpe Dansk Caters kunder i køkkener og kantiner med at blive klar til fremtiden. I den forbindelse har de gransket alverdens trends, og de er ikke i tvivl om, at mange kantiner kommer til at ændre sig drastisk.
- Kantinerummene ændrer simpelthen karaktér. Store virksomheder som Google og Facebook har allerede indrettet deres kantiner, så medarbejderne arbejder og holder møder i kantinen, nævner Lasse Köhler, som ikke er i tvivl om, at det er dén vej, det kommer til at gå også i helt "almindelige", danske kantiner.
Blandt andet fordi vi holder flere og flere møder, og fordi folk har behov for at være fleksible og online, uanset hvor de er. Derfor anbefaler Dansk Cater også, at hvis kantinen skal bruges som arbejdsplads, så skal der være en hurtig internetforbindelse og masser af stikkontakter.
Alle andre medabejdere skal naturligvis heller ikke generes af hinanden, når de laver forskellige aktiviteter. Derfor vil fremtidens kantiner naturligt indeholde mindre rum og hyggelige oaser, som kan skabes ved hjælp af planter, flytbare vægge og blødere møblement, lyder et andet råd fra Dansk Cater-udviklerne.
Kaffestationer på en arbejdsplads er også et område, der kan være en god idé at se nærmere på - måske bør der kun være én kaffemaskine, og den bør i så fald stå i kantinen. Det er simpelthen sjovere, mener de to trend-eksperter.
- Sådan en uformel smalltalk er med til at styrke arbejdspladsen og sammenholdet, og det giver ofte mere kreativitet og produktivitet, tilføjer han.
Lasse Köhlers og Stig Nymans arbejde er også udtryk for, at Dansk Cater - der ejer både AB Catering, BC Catering og Inco - selv er i gang med at ændre sig:
- Vi bliver mere og mere en sparringspartner for vores kunder frem for bare en leverandør. Vi vil gerne hjælpe dem med at udvikle deres forretning, og dér er det ikke nok bare at vide noget om, hvilke madtendenser der er på vej, konstaterer Stig Nyman.