23948sdkhjf

Et opgør med vanskelige emballager

Et tværfagligt forskerteam er gået sammen med fødevare- og emballageindustrien for at løse problemet med dårlige emballager.
Det viser sig, at omkring 40% af hele befolkningen har vanskeligheder med at åbne emballagen. Dette er et overraskende tal når man tænker på, at vores store fødevareindustri bruger stor energi på at sælge produkterne til alle, at så stor en del har vanskeligt ved overhovedet at komme til at bruge produktet.

Et nyt projektt, ledet af Teknologisk Institut har samlet et forskerteam, der skal arbejde på en inspirerende vejledning til, hvordan emballagedesignere og -konstruktører kan gøre emballager nemmere at åbne, anvende og genlukke med enkle og billige midler.
Forskerne vil inddrage forbrugernes oplevelse af og krav til emballager og den 30. april samles verdens mest betydende forskere, der har arbejdet med brugervenlighed. Læs mere om konferencen her.

Projektets deltagere:
- Teknologisk Institut (hovedansøger)
- Gigtforeningen
- Emballageindustrien i Danmark
- Plastindustrien i Danmark
- Arkitektskolen i Århus
- People & Product
- Fødevareindustrien (Dansk Industri)
- TULIP Food Company
- Brancheforeningen af sæbe, parfume og teknisk/kemiske artikler
- Lægemiddelindustriforeningen

Ovenstående parter gennemfører et projekt under programmet for Brugerdreven Innovation, hvortil der er bevillget 9½ mio.kr. i årene 2008-11. Projekt har til formål at analysere brugernes krav og behov til emballagen med henblik på at gøre det muligt for emballagedesignere og -konstruktører at gøre emballagerne lettere at åbne, anvende og lukke igen. Projektet vil tage udgangspunkt i forbrugernes kultur, adfærd, perception og fysiske kræfter for at kunne forbedre emballagerne uden at emballagens øvrige funktioner skades.

Interessenter
For at kunne opfylde dette formål har dette projekt organiseret mange forskellige former for ekspertise - ældre- og invalideorganisationer, emballageindustrien, vareproducenter, detailhandlen og forskellige eksperter indenfor design, emballage og etnografi.

Adfærdsanalyse
Projektet vil først grundigt studere forbrugernes kultur, adfærd, perception og fysiske kræfter omkring brugen af dagligdags emballager. Dette sker gennem både hjemtagning af viden fra udenlandske projekter og gennem en række supplerende analyser, der foretages af projektet.
Oplæg på en guideline
På dette grundlag skal der udarbejdes et første oplæg til en guideline, der både tager hensyn til de brugerdrevne og tekniske krav, der altid vil være til en emballage. Denne guideline skal indeholde arbejdsmetoder, tekniske data og testmetoder, der sikre en funktionel emballage for alle.

Dette oplæg til guideline skal derefter afprøves i 5-10 cases, hvor der skal udvikles nye emballager. Forslaget til guideline vil løbende blive forbedret til en endelig guideline.

Kilde: Teknologisk Institut

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125