23948sdkhjf

Økologisk Guld 2009: Og vinderne er...

244 nye økologiske produkter har været med i kapløbet om årets guldpris. Kun de syv bedste og mest innovative produkter løb med guldet, da TV-kok og madanmelder Adam Price uddelte fødevareprisen Økologisk Guld 2009.
Et dommerpanel bestående af gourmet-kokke og madeksperter har udvalgt syv vindere i forskellige kategorier.

Og vinderne blev...
  • Svedjerug fra Aurion
  • Økologisk Fåresødmælk fra Knuthenlund
  • Blandede mælkesyregærede grøntsager fra Dansk Helios
  • Lottes Hvidløg fra Hvidløg og Vin
  • Filipa brændevin fra Aqua Vitae Sydfyn
  • Vejrø Plantage Unghane Grand Cru fra Gråsten Fjerkræ
  • Hansens Uskyldige fra Hansens Flødeis.

Producenterne kan fremover pryde produktets emballage med konkurrencens gyldne Ø-logo.

Unikke produkter
I udvælgelsen har dommerpanelet først og fremmest søgt den gode smag, men også duft, udseende, evnen til nytænkning og økologisk merværdi – om produktet fik tilført en ekstra kvalitet ved at være økologisk - er blevet bedømt.

- Kategorierne var meget forskellige, men generelt set var niveauet højt, og især blandt mejeriprodukterne var det svært at udvælge vinderen. De økologiske vinderprodukter er ikke ”kun” en økologisk udgave af et produkt - det er helt unikke produkter. Netop de nyskabende, unikke produkter ser jeg som nøglen til, at økologien vokser sig endnu stærkere, siger Adam Price, som -udover at være vært ved prisuddelingen - også var en del af dommerpanelet.

Dommerpanelet bestod foruden Adam Price af Rasmus Kofoed, kendt fra restaurant Geranium, Erwin Lauterbach fra restaurant Saison, Jan Kragh Jakobsen, præsident for det Gastronomiske Akademi, Annette Nyvang, redaktør på Politiken Mad, og Henriette Winther, leder af Økologisk Fødevarerådgivning.

God omtale er guld værd
Rasmus Eibye fra Hansens Flødeis, der vandt guld for deres ”Hansens Uskyldige” ispinde, er meget glad for anerkendelsen, og så er han ikke i tvivl om, at en førsteplads i konkurrencen også er med til at sælge flere is.

- Det betyder meget at blive anerkendt, når vi lægger mange kræfter i at produktudvikle og fremstille højkvalitets is. Kåringen er også med til at skaffe os omtale, og det er vigtigt med et produkt som dette, hvor forbrugerne skal købe noget som, når de ser det i køledisken, er småt og dyrt sammenlignet med mange andre produkter. Desuden er dagens prisuddeling en rigtig god mulighed for at komme ud og tale med forbrugerne. Vi kan bruge millioner på markedsundersøgelser, men vi får mere ud af at stå her, siger han.

Kilde: Økologisk Landsforening

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078