23948sdkhjf

Arla overtager varemærke fra Fonterra

Arla Foods har købt Fonterras andel af varemærket Anchor® og har dermed erhvervet sig retten til at markedsføre, sælge og distribuere Anchor-produkter i Storbritannien.
Hidtil har Arla drevet varemærket i Storbritannien sammen med det new zealandske selskab Fonterra, hvor Arla ejer 75 procent og Fonterra 25 procent. Det er denne sidste fjerdedel, som Fonterra har ønsket at sælge, fordi investeringen ikke længere er fokus i Fonterra’s langsigtede strategi. De 25 procent har Arla nu har købt til en pris, som mejerikoncernen ikke ønsker oplyst.

Arla og Fonterra har også indgået en aftale, der sikrer Arla adgang til smør fra Fonterra til Anchor-mærket.

Et stærkt varemærke
- Anchor er et meget stærkt og succesfuldt varemærke i Storbritannien, og det er derfor en god investering for Arla. Smør og blandingsprodukter er en stor og vigtig kategori for Arla, og derfor er det naturligt for os, at overtage varemærket, så vi også kan udvikle det, siger koncerndirektør for Arla Foods UK, Peter Lauritzen.

Baggrund
Arla og Fonterra indledte joint venture-samarbejdet i 2002. Fonterra valgte at benytte Arlas kontorfaciliteter i Stourton, og afviklede samtidigt sit britiske pakkeri i Swindon. Arla overtog salg og markedsføring af Anchor®, samt al pakning af Anchor® smør, som importeres i frosne blokke fra New Zealand.

Det meste af smørret ompakkes på Varde Mejeri, mens Götene Mejeri i Sverige forarbejder resten til blandingsprodukterne Anchor® Spreadable og Anchor® Lighter Spreadable. Denne produktion fortsætter uændret efter købet.

Færdigvarerne sendes til det nationale distributionscenter i Stourton og distribueres herfra ud til de engelske detailhandlere.

Ud over smør og blandingsprodukter, sælges der også flødeskum på dåse og chokolademousse under Anchor® mærket.

Kilde: Arla Foods

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094