23948sdkhjf

Forbrugerne siger nej til nye fødevarer

Det koster fødevarebranchen millioner, når dagligvarehandlen piller nylanceringer af hylderne, fordi forbrugerne er konservative og prisbevidste.
Viljen til at hive en ekstra krone op af lommen for en fødevare, der er resultatet af produktudvikling, er forbavsende lille.

- Fire ud af fem nylancerede fødevareprodukter, der kommer på butikshylden, pilles hurtigt ned igen. Man kan godt regne ud, at det er et massivt ressourcespild, siger Kirsten Poulsen, adm. direktør i Firstmove, der beskæftiger sig med undersøgelser af markedets hurtigst bevægende forbrugeres adfærd til Børsen.

- Forbrugerne er meget konservative. Der er forholdsvis mange valg at tage i butikkerne, men langt de fleste er styret af prisbevidsthed og mange lader sig påvirke af slagtilbud og discount, siger John Wagner, adm. direktør for De Samvirkende Købmænd til Børsen.

Det handler om timing
Hos Dansk Supermarked fortæller indkøbschef Karsten Føgh, at det er svært at få nye fødevarer i sortimentet til at lykkes, og han har intet svar på, hvorfor nogle varer havner i indkøbskurven, mens andre ikke gør.

- Det eneste, jeg kan sige, er, at det handler om timing, men i bund og grund er danskerne jo købmænd. De skal kunne se en værdi, og de skal kunne lide fødevarens smag og kvalitet, siger han til Børsen.

Karsten Føgh mener, at op mod 80 pct. af leverandørernes produktlanceringer ikke overlever det første år.

- Hvis de store mærkevareproducenter mister markedsandele til de billige private labels, vil det uden tvivl ramme innovationsniveauet og produktudviklingen. Vi har brug for en sund vekselvirkning mellem de store og små producenters nicheudvikling. Det skaber nemlig et dynamisk marked, siger John Wagner, der udmærket forstår forbrugernes store prisfokus i øjeblikket.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.123