Millionærer på pepperoni: Vi har også været heldige

Stifterne af DK-Foods har fulgt deres mavefornemmelser

- Min datter bliver nogle gange spurgt, hvad hendes far laver. Så fortæller hun, at han har en pepperonifabrik. Hvis folk siger, at det kan man da ikke leve af, svarer hun, at det går vist meget godt.

Per Larsen, den ene halvdel af makkerparret bag den midtjyske millionsucces DK-Foods, er jyde nok til ikke at bruge de helt store armbevægelser, når han fortæller om det pølseeventyr, han har skabt sammen med Steffen Ramsgaard.

På den anden side lægger han ikke skjul på, at det faktisk går mere end godt. Produktionen vokser og vokser, og overskuddet har sat rekord de seneste tre regnskabsår; i 2015/16 var det på over 34 millioner kroner. Den udvikling fik for godt et år siden kapitalfonden Maj Invest til at betale "x hundrede millioner", som Per Larsen formulerer det, for 70 procent af virksomheden.

DK-Foods er nu oppe på at sælge cirka 200 ton skiveskåret pepperoni, chorizo og spegepølse til pizzaer om ugen, og spørgsmålet er så, hvordan pokker man laver sådan en nichesucces.

- Det handler jo om blandt andet viden, fleksibilitet, flid og dedikation. Men man kommer ingen steder, hvis ikke man også er en lille smule heldig. Steffen og jeg har været heldige med at møde hinanden - og med, at vi aldrig har været oppe at skændes. Vi har heller ikke været ramt af nogen fødevareskandaler, nævner Per Larsen, der fungerer som salgsdirektør.

- Og gennem alle årene har vi levet på vores mavefornemmelse. Hvis vi har troet på det, så har vi gjort det. Vi har stort set bygget til hele tiden, fordi vi tror på, at de kunder, de skal nok komme, tilføjer han.

Luksustilværelse
Med til succesformlen hører også, at DK-Foods er deciderede pepperonispecialister:

- Hos Tulip har de måske 5.000 varenumre, hvoraf bacon er størst. Det er klart, at pepperoni ikke kan have samme fokus dér, som det kan hos os. Vi har en luksustilværelse på den måde, at vi skal bare være gode til én ting, konstaterer Per Larsen.

Læs også: Børn som pepperonibosser? Glem det!

Han og Steffen Ramsgaard mødte hinanden i begyndelsen af 1990'erne, da de begge arbejdede på Vestjyske Slagterier i Struer - Steffen Ramsgaard som produktudviklingschef og Per Larsen som eksportchef.

- En dag sagde Steffen, at "vi skal være selvstændige". Jeg sagde "det er en god idé". Og det var det, siger Per Larsen.

Makkerparret lagde ud med i 1995 at købe Borring Pølsefabrik, hvor Steffen Ramsgaard forfinede sine spegepølseevner, mens Per Larsen til at begynde med fortsatte sin salgskarriere hos Steff-Houlberg. Sidstnævnte købte Borring Pølsefabrik i 2001, og så tog pepperonieventyret for alvor fart, da Per Larsen og Steffen Ramsgaard i 2003 etablerede DK-Foods.

Læs også: DK-Foods ikke til at stoppe: Gør klar til ny udvidelse

- Det første år solgte vi ikke noget, for det handlede jo mest om produkter på køl og frost. Frosset pepperoni har typisk en holdbarhed på ni måneder, så når vi får en ny kunde, bliver vi bedt om at lave en prøve. Både vi og kunden lægger den i fryseren, og "så mødes vi om ni måneder", fortæller Per Larsen.

Det vidste sig allerede fra begyndelsen, at kunderne var særdeles tilfredse med de jyske skiver, når de blev smagt på efter ni måneders frysning. Faktisk er DK-Foods gået skridtet videre og fryser nu en prøve af alle leverancer i tre år - og ja, skiverne kan faktisk holde sig så længe, fastslår salgsdirektøren.

Unikke opskrifter
Kunderne, som typisk er store producenter af frosne pizzaer, har hver deres unikke opskrift liggende på fabrikken i Thorning - forskellene består ikke mindst i krydderiblandingerne, som DK-Foods køber i færdig form og mærker op med eksempelvis "Lidl-krydderi" og "Aldi-krydderi". Alt i alt havner pølseprodukterne nu på cirka 250 millioner pizzaer om året.

For seks-syv år siden fik DK-Foods "efternavnet" The Pepperoni Factory”, og det skulle den måske have heddet fra begyndelsen af, erkender Per Larsen.

- Men man får jo ikke alle de gode ideer på den første dag. Navnet betyder dog ikke så meget - om vi så havde heddet Peters Pølsefabrik, havde det været ligegyldigt, for ingen forbrugere kender os alligevel. I Europa er der måske 15 kunder, som er interessante for os, og vi har cirka halvdelen af dem nu. Så vi kan stadig vokse meget, siger han.
Mere om: Pepperoni


Hold dig opdateret med Food Supply DK

Kommentarer

anders jensen
Hej Steffen og Per

Det glæder mig at læse, hvor godt det er gået med DK-foods. Som tidligere kollega i Steff-Houlberg ønskes I et forsat godt liv fremover.
Nøglen til succes er en god kemi imellem Jer og kunderne, men også at finde de gode råvare.
Anders Jensen

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Konservesfabrik klar til at score kassen

Bornholmsk mad overtager et fly

Dina har overtaget et kæmpestort køkken

Kendt chefkok er stoppet på berømt hotel

To firmaer laver ny fælles-chokolade

- Digitalisering er fødevareklyngens guldæg

Stjernekok overtager efter Michaud på Brøndums Hotel

Dansk Cater omrokerer

Coop klar med måltidskasser

Bryggerikoncern fyrer direktør efter fem måneder

Avis: Arla bejler til Australiens største mejeri

Selv kødproducenterne satser nu på mad uden kød

Sådan får man succes med nye fødevareprodukter

Udslip på sukkerfabrik gjorde ansatte dårlige

75.000 grønne mælkekasser har fundet vej tilbage til Arla

Mange tusinde mælkekasser forsvinder hvert år, og det koster mejeriproducenten store summer.

Ugens grin: Dårlige manerer

1

De brygger på et nyt bryghus

Frederikshavner og thybo er langt fremme med planer om nyt bryghus i Frederikshavn

Krabbefestival skal gøre krabber populære

Ordre ud af det blå

Danhatch køber kyllingerugeri i Frankrig

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Tyskere strømmer til vestjysk whisky-by

52 ledige har fået job på Danish Crown

Spiritus forgylder stenrig familie

På tre år har Just Karberg hentet 230 millioner kroner ud til sig selv

Eksport fylder for lidt blandt iværksættere

Rotte lukker Aalborg Street Food

Møl-bøvl driller brødproducent

Billund Aquakultur slår igennem i USA

Hemmelige tal: Coop taber millioner på dagligvarekæder

Spiritus-importør sætter milliard-rekord

Lidl ændrer emballage efter forbrugerstorm

Uge 36: Ind og ud af branchens bestyrelser og direktioner

Burgeren fejrer 40 års jubilæum i Danmark

Cocio med global appel

"Vi har lært en masse af Cocio"

Dansk spritfabrik skifter navn

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Nidec og Ølgod Elektro lancerer en ny leveringsstrategi med 24/7 service

Sikkerhedsscanner med 8 sikkerhedsfelter til både Ethernet/IP og PROFINET interface

Overvågning og styring af elektricitet

NYHED! 70 - 80L ”RECYCLING´s AFFALDSSPANDE” - Sensorstyret - Udført i kraftig rustfrit stål.

JLM teknik glæder sig til HI 2017

Effektive lavtryksvaskere til maskiner, komponenter og installationer

Stigende krav til medicoindustrien – anbefalingen er: Gå i gang med det samme

Fyldemaskiner fra Trepak International AB

Vil du skridtet videre med Autodesk Vault? - deltag på kurset Autodesk Vault Workgroup d. 11/10

Få op til 30.000 kr. for din gamle kompressor ved køb af ny!

En vegetarburger som aldrig før!

Læs de sidste nyheder fra Diatom A/S

DAN-doors modtager den højeste kreditvurdering

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Tekstilkanaler med dyser får luften ned i opholdszonen

Tilskud til energibesparende projekter

SEW-EURODRIVE “Afhentnings- og leveringsservice”

YASKAWA ie4++ supersparemotor og en inverter

Optimering af Sandpiper Membranpumper - hi messen

Opnå økonomiske fordele og mere tilfredse kunder

Fendere og fendersystemer fra WILLBRANDT Gummiteknik

Kemisk hærdet glas fra Mirit Glas

Ny hjemmeside og logo – samme identitet

Slibemaskine MADO MNS630 står for højeste kvalitet

Lagafors Rengøringsudstyr

Send til en kollega

0.226