Millionærer på pepperoni: Vi har også været heldige

Stifterne af DK-Foods har fulgt deres mavefornemmelser

- Min datter bliver nogle gange spurgt, hvad hendes far laver. Så fortæller hun, at han har en pepperonifabrik. Hvis folk siger, at det kan man da ikke leve af, svarer hun, at det går vist meget godt.

Per Larsen, den ene halvdel af makkerparret bag den midtjyske millionsucces DK-Foods, er jyde nok til ikke at bruge de helt store armbevægelser, når han fortæller om det pølseeventyr, han har skabt sammen med Steffen Ramsgaard.

På den anden side lægger han ikke skjul på, at det faktisk går mere end godt. Produktionen vokser og vokser, og overskuddet har sat rekord de seneste tre regnskabsår; i 2015/16 var det på over 34 millioner kroner. Den udvikling fik for godt et år siden kapitalfonden Maj Invest til at betale "x hundrede millioner", som Per Larsen formulerer det, for 70 procent af virksomheden.

DK-Foods er nu oppe på at sælge cirka 200 ton skiveskåret pepperoni, chorizo og spegepølse til pizzaer om ugen, og spørgsmålet er så, hvordan pokker man laver sådan en nichesucces.

- Det handler jo om blandt andet viden, fleksibilitet, flid og dedikation. Men man kommer ingen steder, hvis ikke man også er en lille smule heldig. Steffen og jeg har været heldige med at møde hinanden - og med, at vi aldrig har været oppe at skændes. Vi har heller ikke været ramt af nogen fødevareskandaler, nævner Per Larsen, der fungerer som salgsdirektør.

- Og gennem alle årene har vi levet på vores mavefornemmelse. Hvis vi har troet på det, så har vi gjort det. Vi har stort set bygget til hele tiden, fordi vi tror på, at de kunder, de skal nok komme, tilføjer han.

Luksustilværelse
Med til succesformlen hører også, at DK-Foods er deciderede pepperonispecialister:

- Hos Tulip har de måske 5.000 varenumre, hvoraf bacon er størst. Det er klart, at pepperoni ikke kan have samme fokus dér, som det kan hos os. Vi har en luksustilværelse på den måde, at vi skal bare være gode til én ting, konstaterer Per Larsen.

Læs også: Børn som pepperonibosser? Glem det!

Han og Steffen Ramsgaard mødte hinanden i begyndelsen af 1990'erne, da de begge arbejdede på Vestjyske Slagterier i Struer - Steffen Ramsgaard som produktudviklingschef og Per Larsen som eksportchef.

- En dag sagde Steffen, at "vi skal være selvstændige". Jeg sagde "det er en god idé". Og det var det, siger Per Larsen.

Makkerparret lagde ud med i 1995 at købe Borring Pølsefabrik, hvor Steffen Ramsgaard forfinede sine spegepølseevner, mens Per Larsen til at begynde med fortsatte sin salgskarriere hos Steff-Houlberg. Sidstnævnte købte Borring Pølsefabrik i 2001, og så tog pepperonieventyret for alvor fart, da Per Larsen og Steffen Ramsgaard i 2003 etablerede DK-Foods.

Læs også: DK-Foods ikke til at stoppe: Gør klar til ny udvidelse

- Det første år solgte vi ikke noget, for det handlede jo mest om produkter på køl og frost. Frosset pepperoni har typisk en holdbarhed på ni måneder, så når vi får en ny kunde, bliver vi bedt om at lave en prøve. Både vi og kunden lægger den i fryseren, og "så mødes vi om ni måneder", fortæller Per Larsen.

Det vidste sig allerede fra begyndelsen, at kunderne var særdeles tilfredse med de jyske skiver, når de blev smagt på efter ni måneders frysning. Faktisk er DK-Foods gået skridtet videre og fryser nu en prøve af alle leverancer i tre år - og ja, skiverne kan faktisk holde sig så længe, fastslår salgsdirektøren.

Unikke opskrifter
Kunderne, som typisk er store producenter af frosne pizzaer, har hver deres unikke opskrift liggende på fabrikken i Thorning - forskellene består ikke mindst i krydderiblandingerne, som DK-Foods køber i færdig form og mærker op med eksempelvis "Lidl-krydderi" og "Aldi-krydderi". Alt i alt havner pølseprodukterne nu på cirka 250 millioner pizzaer om året.

For seks-syv år siden fik DK-Foods "efternavnet" The Pepperoni Factory”, og det skulle den måske have heddet fra begyndelsen af, erkender Per Larsen.

- Men man får jo ikke alle de gode ideer på den første dag. Navnet betyder dog ikke så meget - om vi så havde heddet Peters Pølsefabrik, havde det været ligegyldigt, for ingen forbrugere kender os alligevel. I Europa er der måske 15 kunder, som er interessante for os, og vi har cirka halvdelen af dem nu. Så vi kan stadig vokse meget, siger han.
Mere om: Pepperoni


Hold dig opdateret med Food Supply DK

Kommentarer

anders jensen
Hej Steffen og Per

Det glæder mig at læse, hvor godt det er gået med DK-foods. Som tidligere kollega i Steff-Houlberg ønskes I et forsat godt liv fremover.
Nøglen til succes er en god kemi imellem Jer og kunderne, men også at finde de gode råvare.
Anders Jensen

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Konkurs: Lille burger-kæde valgte forkert by

Carl's Jr. vil have mange flere danske restauranter

Legendariske cafélokaler skifter ejer

Hanegal udvikler "som vanvittige" uden kød

​Kaffefirma laver sin egen skole

Haarslev Industries i clinch med grundlægger

Nyhedsbrev

Kammeradvokaten gransker fiskefabriks konkurs

Især skattevæsenet har penge i klemme

Mange flere kan nu sortere madaffald

Øl-idé hædret med 100.000 kroner

Det Danske Madhus: Vi er udsat for opgavetyveri

Lægger sag an efter aftale om ældremad

Bager fik smadret butik efter krav om beskyttelsespenge

1

Rugbrød tilbagekaldes - risiko for kølemiddel

Bornholmsk gin tæt på lancering

Skills: Her er vinderne fra madbrancherne

Statsministeren overrakte masser af guldmedaljer

Ugens grin: Trafik-forvirring

Nu vil Mikkeller også lave chokolade

Og desuden tøj, for at det ikke skal være løgn

Grød-kæde vil fordoble antallet af butikker

Men drømmen om udlandet er indtil videre skrinlagt

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Chipsfabrikkens ældre dame kører endnu

Anlægget står ikke foran pension. Tværtimod skal det efter 13 år snart udvides.

Han tester det, der rører ved fødevarer

2

Gennembrud for antibiotikafrit kød

Arla brager frem i Asien

1

Så er fuldkorn igen i fokus

Chokoladekæde mister troen på center

Hakkekød trækkes tilbage

Blandede maderfaringer med kulturåret i Aarhus

Juicekæden i offensiven: Så mange skal åbne i 2018

Ny forskning skal fremme sunde bakterier i maden

Tivoli åbner med restaurantfestival

Overskuddet faldt i Chr. Hansen trods omsætningsvækst

Erhvervsliv raser over nøl i Skatteministeriet

Risiko for forurening fra mus i bagerbrød

Jysk cateringfirma har voldsomt vokseværk

Lufthavnsrestaurant nægter at lukke trods byggerod

51 restauranter med i DinnerDays

Bite Copenhagen får ny direktør

Se alle Medlemmernes egne nyheder

PanPac nomineret til mest innovative virksomhed i Jammerbugt 2018

Dansk halbyggeri bygger sikret gårdmiljø til Vestre Fængsel

Ny praktikant hos Carl Stahl A/S

Hjemmesider øger salget med klima-ikon!

Auktioner fra kun 1 kr. - gør et kup på udstyr til køkken og kantine hos Cateringinventar.dk

Ny salgsingeniør hos Moldow

→ Bruger Du Hydraulik Til Løft? ←

Effektiv luftfordeling med opblandingsventilation

Gratis Festo webinar: undgå overdimensionerede pressesystemer

Eksterne kompetencer reducerer West-Marine’s omkostninger med 70 %

Rustfri Gear og motorer

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Praktiske kasser til transport og opbevaring

Ekspertise over hele linjen

Fendere og fendersystemer fra WILLBRANDT Gummiteknik

AxFlow forhandler Gardner Denver skruekompressorer med variabel hastighed

Nomo - En del til den rigtige løsning! - Alt i lejer

Få det tekniske overblik med nyt overskueligt Hygienic katalog

Organisationsændring hos Trescal Danmark

Dynamisk, struktureret og eksekverende global salgssupporter

ABB og Formula E indgår partnerskab for at skabe fremtiden for e-mobilitet

Energibesparende rengøringsbord.

Socomecs Atys S - Atys SD serie

RAILQ™ – Undersøgelse af kranens køreskinner

FUGTKONTROL byder igen i år velkommen på vandværksmessen i Roskilde

Send til en kollega

0.207