23948sdkhjf

Ølkampen udkæmpes med dåser

Danske mikrobryggere opfordres til at holde et vågent øje med udviklingen

For et stykke tid siden ringede en udenlandsk mikrobrygger til Michael Knoth for at få et godt råd. For at følge med efterspørgslen havde bryggeren nemlig sat sig i hovedet, at han ville etablere en større flaskelinje i sit bryggeri.

- Mit svar var at nej, han skulle ikke have en større flaskelinje. Han skulle have en dåselinje. For dermed åbner man op for et nyt marked, genkalder Mikkellers produktionschef sig samtalen.

Øldåser stormer nemlig frem som forbrugerens foretrukne emballage. Ifølge den amerikanske Brewers Association sælges 55 procent af de amerikanske øl i dag på dåse. I 2014 var det ganske vist stadig kun 10 procent af specialøllene, der kom på dåse, men det tal var steget fra to procent i 2011.

Allerede i 2013 skiftede bryggeriet Sam Adams til dåser, og ifølge den britiske avis The Telegraph går flere og flere engelske mikrobryggere ligeledes dåsevejen.

Forbrugerne vil have dåser
Det er en trend, som Mikkeller mærker på egen krop i USA. Virksomhedens nyåbnede bryggeri i San Diego lagde ud med udelukkende at tappe på flaske, men i dag er balancen tippet i dåsernes favør. Måske så meget som 75-25 i volumen, anslår Michael Knoth.

- Vi kunne simpelthen bare se, at forbrugerne vil have dåser, siger han.

- De store ølproducenter ved det godt, og de store seriøse mikrobryggere i USA har dåser, fordi de ved, det rykker. Det er bare interessant, at flere danske mikrobryggerier ikke har set det endnu.

Ud med dåsebajer-fordommene
For især de ældre generationer af øldrikkere herhjemme forbindes dåsebajeren måske mest med discountrammen i supermarkedet, campingvognen eller lageret af Grøn Tuborg i kælderen.

Men forbruget hos især de yngre generationer rykker over til dåser, oplever Mikkeller. Convenience-bølgen har også ramt ølmarkedet.

- En dåse er bare mere convenient end en flaske. Og folk køber convenience til forbrug her og nu. Hvis du går ud til de små supermarkeder eller kiosker og spørger, hvad de sælger mest af, så er jeg sikker på, det er dåser, siger Michael Knoth.

- Kig jer nu lige lidt omkring
Han tilføjer, at dåser er lettere at håndtere for supermarkederne, fylder mindre og sådan set er bedre for kvaliteten af øllet, fordi det ikke udsættes for sollys.

Dertil kommer, at dåser er mere miljøvenlige end glasflasker.

- Det er jo ikke fordi alle danske mikrobryggere skal til at lave øl på dåser. Jeg siger bare: Kig jer nu lige lidt omkring. Det kunne jo være, efterspørgslen på dåser til kvalitetsøl også ramte her, slutter Michael Knoth.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078