23948sdkhjf

To unge danskere satser på kokosvand

De har selv været med til at tilpasse smagsvarianterne det danske marked
To unge københavnere, Philip Lindgaard og Anders Hviid Petersen, har ambitioner om at skubbe Red Bull og Coca-Cola af pinden på markedet for læskedrikke. Og det vil de gøre med økologisk kokosvand.

I samarbejde med den engelske virksomhed C7Brands er de gået i gang med at sælge en ny type kokosvand med navnet Coco Fuzion100, som fås med og uden brus og i fire smagsvarianter.

- Vi har selv været med til at udvikle og vælge de varianter, som vi tror vil passe godt til det danske og skandinaviske marked. Og emballagen har vi også fået tilpasset det skandinaviske marked, fortæller Philip Lindgaard til Food Supply.

Sammen med Anders Hviid Petersen fik han ideen om at lancere kokosdrik i Danmark, da de to sidste år skulle i praktik på deres bacheloruddannelse. De fik lov til at tage praktikopholdet i deres egen virksomhed, som de etablerede til formålet - en virksomhed, som importerede kokosvand via et samarbejde med C7Brands.

- Dengang var det et produkt, som kom fra USA, men det var ikke økologisk og var ikke så godt, da det var lavet af koncentrat, nævner Philip Lindgaard.

- Danskerne har ikke vænnet sig til kokossmagen endnu, men vi har nu fået udviklet produkter med en smag, der passer bedre til de danske smagsløg, supplerer Anders Hviid Petersen.

Ansat på fuld tid
C7Brands var så glade for samarbejdet med de to unge danskere, at de nu er ansat på fuld tid som henholdsvis salgschef og marketingchef i Skandinavien for Coco Fuzion100-produkterne, som bliver fremstillet i Vietnam.

Drikken er ikke tilsat sukker og indeholder ifølge Philip Lindgaard kun den energi, som findes naturligt i kokosnødden. Dog er der tilsat fem procent frugtjuice i varianterne med smag af henholdsvis lime, mango og hindbær. Den fjerde variant er med naturlig kokossmag.

Ifølge de to iværksættere er kokosvand et oplagt alternativ til både traditionelle sodavandsprodukter og energidrikke - ikke mindst fordi kokosvand indeholder helt naturligt fem elektrolytter, som i stigende grad tilsættes unaturligt i andre drikke.

- Kokosvand er langt sundere end andre læskedrikke. Desuden giver det din krop naturlig energi, og det er bevist, at det hjælper kroppen med at hydrere hurtigere og naturligt stabilisere din væskebalance. Og så gør det underværker mod tømmermænd, bemærker Anders Hviid Petersen.

De to makkere mener under alle omstændigheder, at potentialet også i Danmark er enormt. De peger på, at ifølge en rapport foretaget af analysefirmaet Technavio lå indtægterne fra globalt salg af kokosvand i 2014 på mere end ni milliarder kroner - og at det tal forventes at stige til over 28 milliarder kroner frem mod 2019.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125